ارتقای محصولات شرکت‌های دانش بنیان با رعایت استانداردهای جهانی

بهمن افتخاری، رییس هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور پایدار هوافضا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: هم اکنون باید این قابلیت را پیدا کنیم تا محصول ها و خدمات هوایی و فضایی مان بتوانند به بازارهای بین المللی متصل شوند؛ تنها راه تجارت و اقتصادی کردن این محصول ها و خدمات با اتصال به یک بازار معنادار امکان دارد .بنابراین باید استانداردها و ضوابط خاص آن برای تولید یک محصول با کیفیت و مرغوب رعایت شود.

وی افزود: جریان استاندارد سازی تولید محصول با کیفیت از سال 1990 تاکنون فرق کرده است. ما در این 25 سال به دلیل انفصال صنایع مان با بخش خصوصی و جدایی از پیکره صنعت جهانی به دلیل اعمال برخی از تحریم ها ارتباطی با سازمان‌های جهانی پیدا نکرده ایم؛ این سازمان ها متشکل از شرکت های بزرگ صنایع هواپیما سازی در حوزه فضایی و ماهواره سازی هستند که استانداردها و ضوابط  خاصی را تدوین کرده اند و برنامه های آنها در دنیا پیروی می شود.

این عضو هیات مدیره صنایع هوافضایی ایران اظهار کرد: اصولا پیاده سازی این استانداردها توسط یک سری مشاوران بین المللی انجام می شود. ما هم باید با این مشاوران بین المللی همگام و هم پیوند باشیم. معمولا توانمند سازی شرکت های داخلی از نظر زیرساختی و رعایت این قوانین و درجه بندی آنان در یک پایگاه اطلاعاتی بین المللی حدود یک و نیم تا 3 سال طول می‌کشد؛ این سلسله استانداردها و ضوابط جهانی باید توسط شرکت‌های ما به خوبی آموزش داده شود.

وی بیان کرد: ما زمانی می توانیم محصول هایمان را به بازارهای جهانی معرفی کنیم و بفروشیم که طبق اصل 44 و سایر ضوابط و قوانین موجود، بتوانیم احاطه ای به دانش استاندارد سازی داشته باشیم. هم اکنون از نظر علمی شرکت های ما در درجه بسیار بالا قرار دارند اما آنان باید این قدم استاندارد سازی را هم بردارند.

وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان ما باید ماهی گیری را یاد بگیرند. وقتی شرکتی ا‌ز نظر کیفی محصولش در حدی است که می تواند بازار خاص خودش را داشته باشد هم علم را به ثروت اتصال داده ایم و هم اینکه او آنقدر بازار خوب پیدا می کند که دیگر نیازی به حمایت مالی دولتی نخواهد داشت؛ حمایت های اساسی اولیه باعث بزرگ شدن، رشد و قوام یافتن و توانمندی این شرکت ها می شود.

افتخاری گفت: حمایت دولتی باید در راستای ایجاد اعتماد به نفس به بخش خصوصی و ایجاد هماهنگی بیشتر با مراجع بخش خصوصی جهان باشد. هم اکنون اتحادیه صنایع هوافضایی ایران با مراجع بخش خصوصی جهان ارتباط دارد. گسترش این ارتباط ها می تواند زمینه ای برای اشتغال زایی و تعامل هرچه بیشتر بخش صنعت با دانشگاه را ایجاد کند؛ یک دانشجوی فارغ التحصیل پس از اتمام درس باید وارد بخش صنعت شود. تعامل بخش صنعت و دانشگاه با برقرار ارتباط بیشتر می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات کنونی جامعه باشد.

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا