نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اختلال های جنسی قابل درمان است

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: هرچند زود انزالی به‌خودی‌خود مایه نگرانی نیست اما تأثیر آن بر رابطه جنسی ممکن است رابطه عاطفی و زناشویی را دچار مشکل کند. زود انزالی به ارگاسم پیش از زمان دلخواه مرد یا شریک جنسی‌اش می گویند که این مسأله کیفیت رابطه جنسی زوجین را به طور جدی تحت تاثیر قرار می دهد.

هوشیار اضافه کرد: بنابر آمار، شیوع زود انزالی در مردان ۱۵ تا ۳۰ درصد است و این رقم بسیار بالاست اگرچه این عارضه یک اختلال جنسی شایع اما قابل درمان است.

وی یادآور شد: دلیل بروز زود انزالی به‌روشنی مشخص نیست اما این مشکل ممکن است به‌دلایل روان‌شناختی، احساسی یا عوامل دیگر رخ دهد که البته برخی از عوامل ممکن است زودگذر باشند؛ مانند زود انزالی در تجربه‌های آغازین رابطه جنسی که با گذر زمان و کسب تجربه از بین می‌رود.

این روانشناس بالینی تغییر انتقال دهنده های عصبی مغز را به عنوان اولین نشانه زودانزالی دانست و گفت: انتقال دهنده های عصبی موادی در مغز هستند که پیام های عصبی را جابجا می کنند. شروع یک رفتار یا حرکت و اتمام آن با دستور انتقال دهنده ها آغاز می شود.کم و زیاد شدن یا تغییری در الگوی فعالیت انتقال دهنده های عصبی می تواند منجر به تغییراتی در الگوی انزال شود.

وی ادامه داد: برخی از مشکلات روان‌شناختی که ممکن است باعث زود انزالی شوند عبارت‌اند از: اضطراب؛افسردگی، احساس گناه، کمبود اعتمادبه‌نفس، مشکل در رابطه عاطفی، انتظارات نامعقول از رابطه جنسی، سابقه واپس‌رانی تمایلات جنسی که درمان مشکلات عاطفی و روانی می تواند اغلب به درمان این عارضه هم کمک می‌کند.

هوشیار تاکید کرد: هرچند به‌ندرت پیش می‌آید اما زود انزالی ممکن است دلایل پزشکی و زیستی از جمله دیابت، ام‌ اس، مصرف دارو، مشکل تیروئید، مشکل پروستات و مصرف افراطی الکل داشته باشد.

وی افزود: زود انزالی ممکن است در هر سنی رخ دهد و سن رابطه مستقیمی با زود انزالی ندارد؛ اما با افزایش سن، مردان ممکن است دچار اختلال نعوظ شوند که به زود انزالی منجر می‌شود.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در زود انزالی، ممکن است احساس کنید که نمی‌توانید به شریکتان نزدیک شوید؛ ممکن است دچار خشم، شرم یا ناراحتی شوید و از شریک زندگی‌‌تان دوری کنید. چراکه این عارضه نه‌تنها خود فرد، بلکه شریک زندگی او را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد:  واکنش شریکتان و نگرانی شما از این واکنش، در بهبود یا وخامت زود انزالی مؤثر است. صحبت‌کردن با طرف مقابل نیز گام مهمی است و در این بین زوج‌درمانی، سکس‌تراپی، مشاوره با یک روانشناس بالینی یا روانپزشک انواع راه های مختلف برای درمان زودانزالی هستند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل