نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماسک‌های پزشکی صورت افراد را جذاب‌تر می‌کنند

به گزارش سیناپرس اصفهان، تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه کاردیف انگلستان نشان داد که این همه‌گیری بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را تغییر داده است و ممکن است شکل‌های مختلف جذابیت در افراد را نیز تغییر داده باشد. از آنجا که ماسک‌های صورت نیمی از آن را می‌پوشانند، این افزایش جذابیت می‌تواند «زیبایی ناشی از پوشاندن» باشد.

این مطالعه بخشی از تحقیقات مستمر برای بررسی جذابیت، انتخاب همسر و چگونگی تغییر این هنجارها پس از کووید بود. در این تحقیق چهره مردان به چهار صورت مختلف، با ماسک طبی، ماسک پارچه‌ای، قراردادن کتاب جلوی صورتشان و یا بدون پوشش نشان داده شد.

به گفته محققان، از شرکت‌کنندگان زن در مقطع کارشناسی روانشناسی دانشگاه کاردیف خواسته شد تا چهره این مردان را مشاهده کنند. آنها مردان با ماسک‌های پزشکی را جذاب‌تر می‌دیدند. همچنین، مردانی که ماسک‌های پارچه‌ای پوشیده بودند را جذاب‌تر از گروهی دیدند که اصلاً ماسک نداشتند. 

مایکل لوئیس، یکی از نویسندگان این مطالعه، که از نتایج به‌دست‌آمده شگفت زده شد، در سال 2016 و قبل از همه‌گیری کووید، به ایالات متحده گفت: ممکن است طبق انتظار، ماسک‌های مُد جذابیت بیشتری ایجاد کنند، اما جالب اینجا است که ماسک‌های پزشکی تأثیر بیشتری در جذابیت افراد داشته است.

وی گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد دلیل اینکه ممکن است چهره‌ها با ماسک پزشکی جذاب‌تر نشان داده شوند این است که ما به ماسک‌های آبی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی عادت کرده‌ایم و اکنون این ماسک‌ها را با افراد همین حرفه ارتباط می‌دهیم.
ما همچنین متوجه شدیم که چهره‌های پوشانده‌شده با ماسک‌های پارچه‌ای به‌دلیل پنهان‌کردن ویژگی‌های نامطلوب در قسمت پایین صورت، به‌طور قابل‌توجهی جذاب‌تر از چهره‌های بدون ماسک است. 

دکتر لوئیس افزود: تحقیق کنونی نشان می‌دهد که این همه‌گیری، روان‌شناسی ما را درباره افراد دارای ماسک تغییر داده است. وقتی فردی را با ماسک می‌بینیم، دیگر فکر نمی‌کنیم که آن فرد بیمار است و باید از او دور باشیم، زیرا ماسک‌های صورت دیگر نشانه آلودگی نیستند.

این دانشگاه اکنون قصد دارد تحقیقاتی را انجام دهد تا ببیند آیا نتایج مشابهی درباره چهره‌های زنانه به‌دست می‌آید یا خیر.

لوئیس گفت: ارتباط قبلی بین ماسک صورت و بیماری کاهش یافته است و می‌تواند نشانه‌ شهروندان مسئولیت‌پذیر و مراقبی باشد که ممکن است بر این جذابیت تأثیر مثبتی بگذارند.

 

مترجم: طیبه جعفری
منبع: usatoday

خروج از نسخه موبایل