کاهش مرگ و میر با مصرف روغن زیتون

به گزارش سیناپرس اصفهان، محققان دریافتند افرادی که روزانه بیش از 7 گرم یا نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف می کنند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سرطان، زوال عقل و بیماری های تنفسی هستند.

این مطالعه بلند مدت نشان داد که  جایگزین نمودن مصرف روزانه حدود 10  گرم مارگارین، کره، سس مایونز و چربی لبنی با همین مقدار روغن زیتون، خطر ابتلا به مرگ را 8 تا 34 درصد کاهش می دهد. لذا پزشکان باید به بیماران توصیه کنند تا جهت بهبود وضعیت سلامتی، روغن زیتون را جایگزین چربی های خاصی چون مارگارین و کره نمایند.

محققان طی مطالعه ای در سال 1990،  به بررسی بیش از 92 هزار زن و مرد فاقد بیماری قلبی عروقی و سرطان پرداختند و در طول 28 سال پیگیری هر چهار سال یکبار رژیم غذایی افراد را از طریق پرسشنامه ارزیابی کردند. آنها با محاسبه میزان مصرف انواع روغن ها در رژیم غذایی افراد دریافتند که مصرف روزانه روغن زیتون طی 28 سال  از 1.6 گرم در سال 1990 به  حدود 4 گرم در سال 2010 افزایش یافته است. در حالی که مصرف مارگارین ازحدود 12 گرم به حدود 4 گرم کاهش یافته بود و مصرف سایر چربی ها ثابت مانده بود.

افرادی که روغن زیتون بیشتری مصرف می کردند غالباً از نظر جسمی فعال تر بودند، در ضمن این افراد که اهل مناطق مدیترانه یا اروپای جنوبی بودند کمتر سیگار می کشیدند و میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کردند.

به طور متوسط، افراد با مصرف روزانه حدود 9 گرم روغن زیتون در بالاترین ردیف مصرف کنندگان قرار داشتند و حدود 5 درصد کل گروه مورد مطالعه را تشکیل می دادند. آنها در مقایسه با افرادی که به ندرت یا هرگز روغن زیتون مصرف نمی کردند 19 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، 17 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان ، 29 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از زوال عقل و 18 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های تنفسی بودند.

دکتر گواش فره گفت: این امکان وجود دارد که مصرف بیشتر روغن زیتون نشانه وضعیت اجتماعی اقتصادی بهتر و در نتیجه نوعی رژیم غذایی سالم تر باشد. با وجود این حتی پس از تعدیل این عوامل و سایر عوامل اجتماعی اقتصادی، نتایج تا حد زیادی یکسان باقی ماند. 

این تیم هیچگونه ارتباط قابل توجهی در جایگزینی روغن زیتون با سایر روغن های گیاهی نیافت.

 

مترجم: سعیده سورانی
منبع: StudyFinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا