گودی کمر فعالیت های روزمره را مختل می کند

احد کلاهدوزی، کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اظهار داشت: لوردوزیس (گودی کمر) به انحنای ستون فقرات در ناحیه مهره های کمری می گویند، زمانی که این انحنا بیش از حد طبیعی باشد هایپرلوردوزیس یا افزایش گودی کمر ایجاد می شود. 

کلاهدوزی اضافه کرد: این وضعیت می‌تواند در نحوه قرارگیری بدن تأثیر منفی زیادی داشته باشد. به‌طور طبیعی ستون فقرات در نزدیکی گردن، پشت و نزدیک کمر دارای سه قوس طبیعی است که هنگام حرکت بدن، نیروهای وارده بر ستون فقرات را خنثی می‌کنند. انحنای بیش‌ از حد ناحیه کمر می‌تواند باعث کمردرد شدید ، غیرطبیعی شدن حالت بدن و اختلال در فعالیت‌های روزمره گردد. 

وی ادامه داد: در این شرایط افزایش فشار در قسمتی از تنسگریتی باعث به هم خوردن تعادل کل سیستم بدن می شود.
 این متخصص آسیب شناسی و حرکات اصلاحی به برخی از علل و عوامل افزایش لوردوزیس (گودی کمر) اشاره کرد و گفت: پوکی استخوان، چاقی و اضافه وزن، التهاب دیسک ها، کایفوزستون فقرات بیماری های کمر و لگن، وراثت و حالت نا مناسب بدن در طول زمان از جمله مواردی هستند که در به وجود آمدن عارضه گودی کمر نقش پررنگی دارند.

وی افزود: البته این ناهنجاری ستون فقرات و علائم و عوارض ناشی از آن، با مراجعه به متخصصان حرکت اصلاحی، طب فیزیکی و توانبخشی و تجویز و به کارگیری روش های درمانی حرکت اصلاحی و طب فیزیکی به راحتی اصلاح شده و بهبود می یابد.

کلاهدوزی اذعان داشت: پوکی استخوان احتمال ابتلا به افزایش قوس کمر را بالا می برد چون به دلیل ضعف استخوان ها، ستون فقرات در ناحیه پایین کمر تحلیل می رود و برای جبران وزن بالاتنه به‌صورت غیرطبیعی سعی می‌کند انحنای خود را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: هنگامی که فرد اضافه وزن پیدا می‌کند ستون فقرات برای جبران وزن اضافی تحمیل‌ شده، قوس را افزایش می‌دهد.

این متخصص آسیب شناسی و حرکات اصلاحی تصریح کرد: زمانی که دیسک‌های بین مهره‌ای دچار عفونت یا التهاب شوند، به علت دردناک بودن عارضه، ممکن است علائم هایپرلوردوزیس یا همان گودی شدید در کمر فرد بوجود آید .

وی یادآور شد: برآمدگی بیش از حد قسمت فوقانی ستون فقرات (کایفوز، قوز یا گوژپشتی) باعث کشیدگی ناحیه کمر می شود، درنتیجه برای جبران وزن بالاتنه انحنای کمر افزایش یافته و گودی کمر بیشتر می شود.

کلاهدوزی عنوان کرد: اگر فردی در ناحیه کمر یا لگن دچار بیماری یا اختلال باشد، ممکن است برای کاهش درد، حالت بدن خود را تغییر دهد و یا در زمان راه رفتن وضعیت بدن خود را تغییر دهد این وضعیت می‌تواند خطرناک باشد و در نهایت منجر افزایش قوس کمر شود.

وی خاطرنشان کرد: تراز نبودن ستون فقرات و مشکلاتی مانند اسکولیوز و هایپرلوردوزیس صفات ژنتیکی هستند و که می‌توانند از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند البته قرارگیری بدن در حالت نامناسب در طول سال‌های متمادی، یکی از علل اصلی هایپرلوردوزیس کمری است زیرا بد نشستن پشت میز کار یا اشتباه ایستادن طولانی مدت می‌تواند باعث افزایش قوس کمر و هایپرلوردوزیس شود.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا