ترک عادت غذایی موجب مرض نیست

حسین مهرکش، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گرایش تغذیه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اظهار داشت: از قدیم گفته اند ترک عادت موجب مرض است اما در ارتباط با رعایت رژیم غذایی و اصلاح تغذیه به هیچ وجه این امر صادق نیست.

مهرکش اضافه کرد: خوابیدن دیرهنگام، خوردن خوراکی های پرکالری به ویژه فست فودها و نوشابه های گازدار از جمله مواردی هستند که امروزه به یک عادت روزمره در زندگی ما ایرانیان در آمده و باید ترک شود.

وی در ادامه با تشریح فرآیند مغز در دیافت کالری ها عنوان کرد: وقتی خوردن یک غذای پرکالری به عنوان یک عادت در سیستم بدن انسان ایجاد شد، دیگر مغز با خوبی یا بدی این عادت کاری ندارد و این فرد است که به هنگام گرفتن رژیم متناسب خود باید به اصلاح الگوی غذایی اش بپردازد.

این متخصص تغذیه ورزشی افزود: متأسفانه برای ترک عادت ها، مغز باید هزینه کند و برای عدم پرداخت این هزینه به بدن سعی می کند فرد را از تغییر دادن غذاهایی که قبل از شروع رژیم می خورده است منصرف کند.

وی با بیان اینکه فرد برای ترک عادت های غلط غذایی باید اراده و پشتکار بسیاری از خود به خرج دهد، گفت: مغز انسان با توجه به مقاومت بالایی که برای ترک عادت ها از خود نشان می دهد ممکن است هزار و یک راه جلوی انسان قرار دهد تا رژیم خود را بشکند و به وضعیت قبلی اش برگردد.

مهرکش ادامه داد: در این شرایط لجبازی با مکانسیم های مغزی به شدت توصیه می شود تا موانعی که در ابتدای مسیر برای رسیدن به یک رژیم غذایی درست است را پس بزنیم و راه درست را به مغزمان نیز نشان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: فراهم آوردن شرایطی برای زود خوابیدن و دوری از جمع هایی که نسبت به خوردن انواع فست فودها بی تفاوت هستند می تواند به ما برای رسیدن به هدفمان کمک شایانی کند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا