خود مقصر پنداری منجر به احساس شرم می شود

نرگس عطریان دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: خود مقصر پنداری یکی از خطاهای شناختی است که در بین روابط زناشویی به خصوص به هنگام گفت و گو و زمانی که بحث بالا می گیرد به وفور در بین همسران مشاهده می شود.

عطریان اضافه کرد: در این نوع از خطاهای شناختی شما گمان می‌کنید که باید بتوانید همه چیز را کنترل کنید، بنابراین اگر خطا یا اشتباهی در جایی و توسط کسی پیش بیاید شما خودتان را مقصر می‌دانید. 

وی ادامه داد: این در حالی است که ممکن است همسرتان خطا کرده باشد اما شما با خود می‌گویید: تقصیر من است، اگر گرم‌تر بودم، اگر زیباتر بودم، اگر بیشتر برای همسرم وقت می‌گذاشتم و هزار و یک اما و اگر دیگر این اتفاق نمی‌افتاد.  اما در رفتار همسر شما چندین عامل دخیل است که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید و حتی احتمال دارد در وضعیت به وجود امده نیز مقصر نباشید.

این متخصص روابط بین فردی به تشریح خطای خود مقصر پنداری در موقعیت دیگری نیز پرداخت و گفت: فرزند شما در مدرسه عملکرد خوبی ندارد و شما به‌ جای آنکه به‌دنبال دلیل واقعی آن باشید، خود را مقصر می‌دانید.

وی افزود: خود مقصر پنداری منجر به احساسات گناه، شرم و عدم کفایت می‌شود و همین عامل سبب می گردد تا شما خود را والد باکفایتی ندانید و از این بابت احساس گناه و تقصیر کنید.

عطریان با بیان اینکه باید در این شرایط به دنبال فکری جایگزین برای افکار پریشان خود باشید، یادآور شد: در این مسیر یک روانشناس و متخصص رفتار درمانی امین می تواند به شما در این مسیر کمک شایانی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید دقت می‌کنیم تا با ارزیابی موضوع بفهمیم آیا در موضوع پیش آمده من مسوولیتی دارم یا خیر. آیا واقعاً تنها من مسوول نتیجه به‌ دست آمده هستم؟ آیا من توان کنترل کردن دیگران و همه شرایط را داشتم؟ چه عوامل دیگری در به ‌وجود آمدن این امر دخیل بوده‌اند؟ با یافتن پاسخ های چنین پرسش هایی می توانیم خطای خود مقصر پنداری را ریشه یابی کرده و اصلاح کنیم.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا