نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خط بریل، خواندن با نوک انگشتان

به گزارش سیناپرس اصفهان، چهارم ژانویه، روز تولد شخصی به نام بریل است، این شخص خط بریل را ابداع کرد تا خواندن و نوشتن برای نابینایان آسان شود، این روز فرصت مناسبی است تا افراد با این خط آشنا شوند و در این روز ویژه مشکلات نابینایان را بررسی و برای رفع آن برنامه ریزی کنند.
لوئیس بریل یک فرد نابینا بود، او در یک تصادف بینایی هر دو چشم خود را از دست داده بود، اما توانست از همان دوران کودکی خودش را با شرایط وفق دهد و از نظر تحصیلی به درجات بالای علمی برسد. بریل در زمان تحصیل توسط ارتش فرانسه تشویق شد و یک سیستم کدگذاری را ابداع کرد، این سیستم به نابینایان کمک می کرد خواندن و نوشتن را با سرعت بالا یاد بگیرند.
او در سال 1829 اولین کتاب با سیستم ابداعی خود را، با نام روش نوشتن کلمات، موسیقی و آوازها از طریق نقاط برای نابینایان منتشر کرد.
جالب است بدانید جهت نگارش خط بریل در زبان فارسی از چپ به راست و در انگلیسی از راست به چپ است، کتاب های بریل در مقیاس بزرگ و در فرمت های مختلف به چاپ رسیده و افراد نابینا با نوک انگشتان این نقاط را لمس کرده، کلمات را می خوانند و لذت می برند.
خط بریل از ترکیب یک تا شش نقطه تشکیل شده و الفبای هر خطی با قراردادهای مشخص همان خط کدگذاری می شود، به همین واسطه بریل لاتین با بریل فارسی یا عربی تفاوت دارد.
نابینایان برای نوشتن تجهیزات خاصی نیاز دارند، آن ها می توانند با لمس سلول های بریل و ایجاد نقطه بر روی کاغذ با قلم مخصوص، کلمات و جملات مد نظر خود را بنویسند، برای خواندن نیز از سرانگشتان خود استفاده می کنند.
ابزارهای پیشرفته برای نوشتار خط بریل ماشین تحریر بریل، انگشتانه بریل و تلفن بریل است، با پیشرفت علم در روزگار کنونی در بعضی از کشورها خط بریل در فرودگاه ها، ایستگاه قطار، فرم های اداری، رسید بانکی، منوی رستوران ها و آسانسورها دیده می شود.

گزارش: مولود عبداللهی پور

خروج از نسخه موبایل