نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تربیت کودک باید با فرمان واحد باشد

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: آنچه پدران و مادران در زمان اختلاف سلیقه برای تربیت فرزندان خود باید انجام دهند، این است که ابتدا درباره مسائل مهم تربیتی کودکان خود با یکدیگر گفت و گو کرده  سپس بهترین روش را برای تربیت فرزند خود انتخاب کنند. 

مهدویان فر اضافه کرد: زمانی که کودک بین پدر و مادر هماهنگی ببیند، اطمینان بیشتری به توانایی آنان پیدا می کند و توصیه های آنها را صد در صد به کار خواهد بست.

وی ادامه داد: اختلاف سلیقه برای تربیت فرزندان در بین زن و مرد امری طبیعی است، اما بروز این اختلاف در مقابل فرزندان باعث فرصت طلبی آنها می‌‌شود.

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: تضادهای رفتاری و گفتاری والدین بر کودکان تأثیر بسیاری دارد و این رفتارها زمینه ساز اصلی تخریب شخصیت کودکان است.

وی افزود: یکی دیگر از اشتباهاتی که پدر و مادر مرتکب می‌‌‌‌شوند این است که سن فرزند خود را در نظر نمی گیرند. گاهی فرزند خود را بسیار بزرگتر از سن واقعی تلقی می‌‌‌‌کنند و گاهی بسیار کوچکتر .

مهدویان فر ادامه داد: در همین شرایط، گاه از یک کودک دو ساله انتظار دارند به هر قیمتی حرکات خود را کنترل کند در غیر اینصورت به شدت توبیخ می شود و گاهی از یک نوجوان ۱۳ ساله انتظار دارند مشکلات زناشویی آنها را حل کند، مراقب مادر یا پدر باشد یا اینکه خبرچینی و جاسوسی کند. برعکس گاهی با یک جوان ۲۰ ساله مثل یک کودک ۵ ساله رفتار می‌‌‌‌کنند و می‌‌‌‌خواهند همه کارهایش را کنترل کنند.

وی تأکید کرد: والدین نباید فرزند را بزرگتر یا کوچکتر از سن حقیقی تصور کنند زیرا کودک ممکن است این اتفاق را عمیقاً باور کرده و تا آخر عمر به خاطر بسپارد.

این دکترای سلامت اجتماعی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از والدین مشکلات روحی و روانی خود را به کودکان انتقال می دهند، جلوی آنها مشاجره می‌‌‌‌کنند، آنها را می‌‌‌‌ترسانند و یا محیط نا امنی برای آنها به وجود می آورند. آنها گمان می‌‌‌‌کنند کودک هم مانند آنها می‌‌‌‌اندیشد و موضوع را فراموش می‌‌‌‌کند در حالی‌که اینطور نیست.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل