تبعات جامعه کهنسال جبران ناپذیر است

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: جامعه کنهسال به تدریج برای تأمین نیازهای اولیه خود مجبور به واردات نیروی جوان و کارآزموده است که این مسأله باعث شکسته شدن اقتدار اقتصادی می شود.

شاه نوروزی اضافه کرد: از طرفی دیگر پیری و کهنسالی می تواند جامعه مولد را به جامعه ای مصرف گرا تبدیل کند و از آنجایی که جامعه مصرف گرا، وابسته به دیگر جوامع است به ناچار از سیاست های آنها تبعیت می کند. 

وی ادامه داد: سالخوردگی و پیری به نوعی وابستگی اقتصادی به دیگر کشورها را نیز افزایش می دهد بنابراین استقلال اقتصادی کشور را تهدید می کند و از سوی دیگر این موضوع می تواند مهاجرت به دیگر کشورها را نیز تقویت کند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ورود نیروهای متفرقه از سایر کشورها برای تأمین نیازها، تبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دنبال دارد، گفت: کهنسالی رخوت و سستی و کاهلی را در جامعه ترویج می کند که این امر می تواند باعث افسردگی، یأس و نا امیدی در بین دیگر اعضای جامعه شود.

وی افزود: در همین راستا جامعه کهنسال تأثیرات مخربی مثل گرفتن نشاط، شادابی، انگیزه و علاقه بر نسل جوان می گذارد که این مسائل باعث ایجاد مسائل امنیتی در جامعه نیز می شود چرا که ممکن است کاهش توان امنیتی و دفاعی کشور را به دنبال داشته باشد.

شاه نوروزی یادآور شد: در این صورت است که هر کشوری به خود اجازه خواهد داد تا کشور و جامعه کهنسال را مورد هجوم قرار داده و به مرزهای آن حمله ور شود این درحالی است که جمعیت جوان ستون دفاعی هر کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه های فرهنگی نیز، جامعه پیر، تغییرات عمده و کلانی را در نگرش ها، آداب، رسوم و اخلاق به وجود می آورد که در نوع خود جالب توجه است. همچنین می توان گفت هویت جامعه، که شناسنامه یک ملت است می تواند در معرض تهدید قرار دهد و در نهایت موجب یک گسست یا شکست نسلی شود بنابراین برای تغییر این روند چاره ای جز اصلاح روند باروری و ایجاد جمعیت جوان در ایران اسلامی نیست.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا