نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رودوزی هنر فاخر اصفهان

مجتبی شاه‌مرادی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس با بیان اینکه هنر ایران‌زمین مدیون مردان و زنان هنرمند بسیاری بوده، گفت: برخی از این هنرها مانند فرش‌بافی سبقه بیشتری در میان بانوان کشورمان دارد که آکنده از هنر است و دختران و زنان این سرزمین هنوز با بافت فرش هنرآفرینی می‌کنند. یکی دیگر از این هنرهای فاخر نیز، رودوزی و سوزن‌دوزی است. 
وی با بیان اینکه رودوزی صرفاً هنری تزئینی نبوده و کاملاً کاربردی است، بیان کرد: امروزه به دنبال این هستیم که هنر و صنایع‌دستی را کاربردی کنیم در حالی که این امر در گذشته وجود داشته و رودوزی یکی از تجلیات بارز مصرف هنر است.
شاه‌مرادی آمیختگی هنر با کاربرد در زندگی را وجه تمایز هنرهای اصیل و امروزی دانست و خاطرنشان کرد: زنان ایرانی همواره تمایل داشته و دارند که همه چیز در محل زیست آنها زیبا باشد. اگر قرار است اصفهان شهر زندگی باشد، این هنرها باید همچنان در زندگی ما جاری باشد و اگر فرزندان ما در معرض این هنرها قرار گیرند، دیگر پای آنها در مواجهه با هر پدیده جدیدی نمی‌لغزد و ذائقه آنها تغییر نمی‌کند.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان با تمجید از تلاش بانوان هنرمند اصفهانی برای ترویج هنر رودوزی، گفت: امیدواریم چشمان همه ما به تماشای این آثار فاخر عادت کند.
همچنین لیلا لندی اصفهانی، رئیس دفتر تخصصی بانوان آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: اصفهان مهد هنر و پایتخت فرهنگ ایران است و با اینکه رودوزی‌های اصفهان در گذشته حرف اول را در کشور می‌زده، این هنر کم‌کم به فراموشی سپرده شده است اما تلاش می کنیم این هنر بار دیگر ترویج داده شود.
وی افزود: درخواست پیشکسوتان این هنر اختصاص مکانی ثابت برای رساندن هنرجویان خود به اشتغال پایدار و برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و دائمی است چون متأسفانه برخی دست‌سازه‌های موجود در بازارچه‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و هنرجویان نیز به اشتغال پایدار نمی‌رسند.
لندی پرداختن به هنر را، راه‌ پیشگیری از افسردگی دانست و گفت: در کنار پیگیری راه‌اندازی مدرسه استاد شاگردی، امیدوارم به همت شهرداری اصفهان، دفتر امور بانوان استانداری، کمیته بانوان شورای اسلامی شهر و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مکانی به نمایشگاه دائمی این آثار اختصاص یابد.

گزارش: امین الرعایا
 

خروج از نسخه موبایل