نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مهار اشتها تکنیک های مختلفی نیاز دارد

حسین مهرکش، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گرایش تغذیه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اظهار داشت  وقتی فرد بتواند اشتهای خود را با تکنیک های خاصی مهار کرده و میزان دریافت مواد غذایی و پر کالری را کمتر کند به تدریج می تواند در فاز نقصان کالری قرار گرفته و به کاهش وزن مطلوب برسد.

مهرکش اضافه کرد: فرایند گرسنگی یک فرایند مغزی است یعنی مغز ما است که دستور گرسنگی می دهد در صورتی که بدن ما گونه ای طراحی شده تا در زمان قحطی نیز نیاز های لازم خود را برطرف کنیم و زنده بمانیم.

وی در ادامه به تشریح برخی از تکنیک های مهار اشتها پرداخت و گفت: یکی از این تکنیک ها دور کردن مواد غذایی از دسترس فردی است که به دنبال کاهش وزن است چراکه با مشاهده و فرآیند دیداری است که فرمان گرسنگی از سوی مغز صادر می شود.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گرایش تغذیه عنوان کرد: بنابراین اگر قرار است که فست فود ها، غذای چرپ و نوشیدنی های گازدار و انرژی زا از زندگی فرد حذف شوند بهتر است که در تیرس چشم او هم قرار نگیرند.

وی افزود: فردی که به دنبال لاغری است باید راه مصرف مواد پرکالری را برای خود سخت کند به طوری که تهیه این اقلام برای فرد اندکی با مشقت روبرو باشد.

مهرکش تصریح کرد: یک راه مؤثر دیگر در لاغری این است که چند دقیقه مانده به سیری کامل دست از غذا خوردن بکشیم چرا که مغز دیرتر متوجه سیر شدن بدن می شود اما از این طریق می توانیم زبان بدن را فرا گرفته و به کاهش وزن خود نیز کمک شایانی کنیم.

وی اضافه کرد: از آنجایی که مغز و بدن ما عادت دارد که به طور مثال ما با 20 قاشق غذاخوری سیر می شویم می توانیم قاشق خود را به قاشق مرباخوری تغییر دهیم و از سوی دیگر میزان جویدن غذا را دوبار بیشتر از قبل کنیم چراکه این عامل هم باعث کالری سوزی بیشتر و هم باعث سیری زودتر می شود.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گرایش تغذیه اذعان داشت: مصرف فیبر و سبزیجات نیز می تواند در سیری طولانی مدت تأثیرگذار باشد، البته این نکته باید مورد توجه باشد که سبزیجات باید از تمامی رنگ ها باشد تا رنگ دانه های مختلف به بدن ما برسد. قرار دادن پروتئین در رژیم غذایی نیز می تواند باعث شود حفظ بافت عضلانی شود.

وی خاطرنشان کرد: بدن ما ارزش مواد غذایی برایش مهم تر از حجم آن ها است بنابراین اگر در طول روز، مواد غذایی ارزشمند با حجم کمتر در رژیم غذایی خود بگذاریم بدن متوجه خواهد شد که می تواند با دریافت حجم کمتری از مواد غذایی، انرژی خود را تأمین کند.

گزارش: امیر امین الرعایا

 

خروج از نسخه موبایل