نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سازه های تنسگریتی به افراد معلول زندگی دوباره می بخشد

احد کلاهدوزی، کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اظهار داشت: امروزه با مطرح شدن رویکرد پایداری در تمامی علوم موجب شده تا هر نوع توسعه ای به گونه ای برنامه ریزی و طراحی شود که منجر به کاهش استفاده از انرژی یا منابع موجود، حفظ محیط زیست، کاهش هزینه ها و به عبارت دیگر منطبق بر طبیعت باشد.

کلاهدوزی اضافه کرد: جدید ترین ایده پردازی در زمینه سازه را می توان سازه های تنسگریتی (tensegrity) معادل سازه های کش بستی دانست، واژه‌ی تنسگریتی (tensegrity) از ترکیب دو واژه‌ی (tension) و (integrity) ایجاد شده و این واژه به سازه های متعادلی نسبت داده می‌شود که تعادل خود را از کشش و فشار های درون خود بدست می آورد.

وی ادامه داد: سازه های تنسگریتی امکان حرکت برای افراد معلول را با حداقل هزینه انرژی و بدون از دست دادن پایداری و مقاومت بدنی، فراهم می‌کنند که این حرکت سیال در نتیجه ی یکپارچگی تمام اجزای این سیستم طراحی شده است.

این متخصص آسیب شناسی و حرکات اصلاحی یادآور شد: این سازه ها تکامل یافته سیستم های کابلی هستند که به مراتب متعادل تر هستند، از دیگر ویژگی های سازه های تنسگریتی برای استفاده افراد معلول، سبکی، کارایی، تطبیق پذیری با محیط و نیروهای وارده بر آن و زیبایی نسبت به نمونه های مشابه اشاره کرد.

وی کاهش هزینه های مصرفی برای معلولان که از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه به شمار می آیند را از مهم ترین مزیت های این سازه ها برشمرد و گفت: حذف عناصر اضافی در سازه، ایجاد موقعیت متعادل و پایدار و مقاومت بالا، سبکی و کاهش بار مرده سازه، انطباق پذیری با محیط زیست و داشتن خاصیت ارتجاعی و غیر خطی با حرکت سیال به طور هم زمان از جمله خصوصیات سازه های تنسگریتی هستند.

کلاهدوزی عنوان کرد: این سازه های تنسگریتی از دو بخش اصلی تشکیل می شوند که بخش اول آن قابلیت کشانی داشته و بخش دوم آن محکم تر بوده و تحمل فشار وزن را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این سیستم را با بدن انسان مقایسه کنیم، بخش کشانی آن قابل مقایسه با عضلات هستند و بخش محکم تر آن با استخوان ها قابل قیاس است.

کلاهدورزی خاطرنشان کرد: اگر در یک پارچگی این سیستم خللی ایجاد شود یعنی در قسمتی فشار یا کشش بیشتری اعمال شود مرکز ثقل سازه تغییر می‌کند اما در صورت عدم اصلاح و یا احتمال افزایش این فشار یا کشش بیش از حد، احتمال عدم کارایی و در نهایت فرو پاشی سازه افزایش پیدا می‌کند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل