کشف سلول های مغز در قلب انسان

به گزارش سیناپرس، تیمی از پزوهشگران دانشگاه نوتردام، در مطالعات اخیر خود موفق به شناسایی یک نوع سلول قلبی شده اند که مشابه سلول‌ های مغزی،  جریان خون را تنظیم و الگو های ریتمیک قلب را حفظ می‌ کنند. پیامدهای این تحقیق می تواند منجر به ایجاد درمان های موثرتری برای بیماری های قلبی عروقی شود که اصلی ترین عامل مرگ انسان ها در سراسر جهان به شمار می رود.

محققان  در این مطالعات دریافتند تعداد سلول ‌های نکسوس گلیا، نقش مهمی در ایجاد یا عدم ابتلا به آریتمی یا ضربان قلب نامنظم دارد. این سلول ها از سلول های ضروری مغز به نام آستروسیت ها تقلید می کنند. دانشمندان در آزمایش های خود این سلول ها را حذف و دریافتند در پی غیبت این سلول ها ضربان قلب به صورت غیر عادی درآمد. در آزمایش‌ هایی که تیم از دسترسی این سلول ها به یک ژن حیاتی که باعث رشد آنها می‌شود، جلوگیری کرد، به ضربان قلب به صورت غیرعادی ادامه یافت.
کودی اسمیت، محقق ارشد این پژوهش درباره موضوع فوق می گوید: ما موفق به کشف مهمی شده ایم که قبلا از ان هیچ اطلاعاتی در دست نبود و اکنون ما صدها سوال جدید و بی پاسخ در ذهن داریم. به گزارش خبرگزاریsinapress، به نظر می رسد سلول های مغز مانند در سراسر بدن انسان زندگی می کنند. پیش از این تصور می شد سلول های مغزی فقط در مغز و نخاع زندگی می کند اما دانشمندان اکنون دریافته اند که آستروسیت ها در بسیاری از قسمت های دیگر بدن از جمله پانکراس، ریه ها و طحال نیز وجود دارند. این امر باعث شد که پژوهشگری به نام  نینا کیکل کوری، به دنبال سلول ‌هایی شبیه به آستروسیت‌ها در بافت قلب باشد.

کیکل کوری، سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق می ‌گوید: من فکر می ‌کردم که اگر بتوانیم یک قطعه سلولی جدیدی برای پازل قلبی عروقی پیدا کنیم، می‌تواند برای کارهای آینده بنیادی باشد.

به گزارش سیناپرس، تاکنون، محققان ارتباطی بین مشکلات مادرزادی قلب و شناسایی این سلول‌های خاص قلب پیدا نکرده ‌اند. با این حال، نویسندگان مطالعه خاطرنشان می‌ کنند که سلول ‌های نکسوس گلیا در مجرای خروجی قلب قرار دارند، جایی که بسیاری از اختلالات قلبی در آن ایجاد می‌شوند. این سلول ها که برای اولین بار در بافت قلبی گورخرماهی کشف شد، اکنون هم در انسان و هم در موش شناسایی شده است.

اسمیت در این رابطه می ‌گوید: ما نحوه عملکرد این سلول ‌ها را به طور دقیق نمی ‌دانیم، اما این مفهوم که اگر آن ها را حذف کنیم، ضربان قلب افزایش می ‌یابد، می‌ تواند آن را به برخی از موارد بیماری های قلبی مرتبط کند. من فکر می کنم این سلول های گلیال می توانند نقش بسیار مهمی در تنظیم قلب ایفا کنند.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS Biology منتشر شده است.