دخانیات چگونه شما را نابود می کند؟

به گزارش سیناپرس، مطالعات متعددی نشان می دهد مصرف دخانیات و حتی یک ‌بار استفاده از سیگارهای الکترونیکی می ‌تواند منجر به آسیب دیدن بافت‌های قلب و عروق شود.

از سوی دیگر مصرف بلند مدت سیگار نیز سلامت بدن را با خطراتی جدی روبه‌ رو می ‌کند. قلیان نیز ازجمله دیگر دخانیاتی است که به ‌شدت برای سلامت قلب و عروق مضر بوده و مقایسه مصرف سیگار و قلیان، کاری پیچیده و دشوار است زیرا این دو ماده دخانیاتی از الگوهای ساختاری متفاوتی برخوردار هستند. یک فرد سیگاری حرفه‌ ای ممکن است در طول روز بیش از بیست نخ سیگار مصرف کند اما افراد مصرف‌ کننده قلیان ممکن است در طول روز حداکثر دو یا سه بار به مصرف آن بپردازند.
به طور کلی سیگار موجب کم شدن سطح اکسیژن‌ رسانی به قلب شده و درنتیجه این عضو مهم بدن دچار آسیب می ‌شود. درنتیجه مصرف دخانیات، فشارخون افزایش پیدا کرده، غلظت خون بیشتر شده و درنهایت تعداد ضربان قلب زیاد می ‌شود که این موضوع بار مضاعفی بر قلب وارد کرده و درنهایت سلول ‌های قلب و عروق حیاتی بدن آسیب می ‌بینند.به گزارش خبرگزاری علم وفرهنگ، تعداد افراد سیگاری که به دلیل بیماری ‌های قلبی و عروقی در طول یک سال جان خود را از دست می‌ دهند به نسبت افراد غیر سیگاری، در حدود دو برابر بیشتر است. افزایش خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی به تعداد سیگار هایی که یک فرد در طول عمر خود می‌ کشد، بستگی دارد.

افراد سیگاری به دلیل ضعیف شدن قلب و کم شدن عرض عروق خود دچار تنگی نفس شده و براثر فعالیت بدنی با مشکل تنفس روبه‌ رو خواهند شد.
به گزارش سیناپرس، سیگار کشیدن عادتی بد و زیان ‌آور است که تاکنون تأثیر منفی آن بر بخش ‌های مختلف بدن انسان اثبات ‌شده است. استعمال دخانیات و مصرف هرگونه محصولات دخانی به ‌طور مستقیم بر ریه ‌ها و قلب و عروق خونی تأثیرات مخربی دارند. مصرف سیگار یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز حملات قلبی و عوارض عروقی در افراد سیگاری است. مطالعات انجام ‌شده در این مورد نشان می‌ دهد که درصد ابتلا به سکته‌ های قلبی، تصلب شرایین انسداد رگ‌ها در افراد سیگاری به‌ مراتب بیشتر از سایر افراد است.

تغییر سبک زندگی، ترک مصرف سیگار و سایر دخانیات در کنار انجام ورزش ‌های مناسب زیر نظر پزشک می ‌تواند بهترین روش درمانی برای کاهش تأثیرات مخرب ناشی از مصرف دخانیات بر قلب و عروق باشد.
به گزارشsinapress،ازجمله اقدامات پیشگیرانه‌ ای که به دولت‌ها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه پیشنهادشده است می ‌توان به ممنوعیت سیگار کشیدن در مجامع عمومی همچون رستوران‌ ها، کافی ‌شاپ ‌ها و غیره، راه‌های درمانی ترک اعتیاد و آزمایش ‌های غربالگری سی‌تی‌اسکن برای تشخیص زودهنگام این سرطان و انجام معاینات دوره ‌ای سلامت قلب و عروق اشاره کرد که همه این موارد ابزار مؤثری برای مقابله با خطرات ابتلا به سرطان ریه محسوب می ‌شوند.

در خاتمه به یاد داشته باشید عدم استفاده از دخانیات و به ‌ویژه سیگار می‌ تواند روند پیر شدن بافت‌ ها و سلول ‌های بدن را کند کرده و موجب جوان ‌تر ماندن انسان شود. اگر شما سیگاری بوده و می‌ خواهید خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته قلبی را کاهش دهید، باید سیگار را به ‌طور کامل ترک کنید حتی اگر در سن ۶۰ سالگی باشید.

پس از ترک سیگار احتمال خطر ابتلا به این بیماری کاهش پیدا خواهد کرد. به‌طور متوسط خطر ابتلای افرادی که ترک سیگار کرده‌اند به بیماری‌های قلبی و عروقی، 1.3 برابر افرادی است که در زندگی خود هرگز سیگار نکشیده‌اند.

گزارش: احسان محمدحسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا