ضرورت استفاده از توانمندی های جهاددانشگاهی در اجرای برنامه توسعه هفتم

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در بازید از غرفه سیناپرس در نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی در خصوص ارزیابی های مسوولینی از نمایشگاه بازدید کردند به خبرنگار سیناپرس گفت: خوشبختانه دکتر قالیباف، رئیس محترم مجلس شواری اسلامی در بازدید از این نمایشگاه نظر بسیار قوی و مثبتی از توانمندی های جهاددانشگاهی داشتند و بر ضرورت استفاده از این توانمندی ها تاکید کردند. دکتر قالیباف ضمن اظهار تاسف نسبت به استفاده نکردن توانمندی های جهاددانشگاهی، اعلام کرد که باید مجلس شورای اسلامی برای استفاده از این دستاوردها در برنامه توسعه هفتم، برنامه ریزی هایی  داشته باشد. در این برنامه باید تعداد زیادی از پروژه های کلان با اتکا به توان ملی تعریف شود که یقینا جهاددانشگاهی می تواند در اجرای این پروژه ها نقش موثری ایفا کند.

وی افزود: همچنین در این نمایشگاه سه تفاهم نامه مهم میان وزارت نفت و جهاد دانشگاهی منعقد شد که ارزش آنها حدودا به 12  میلیارد تومان می رسد. وزیر نفت نیز تاکید فراوانی بر حمایت از فناوری های جهاددانشگاهی داشت. دکتر خجسته مهر، معاون وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت نیز ضمن بازدید از این نمایشگاه، ابراز تاسف کرد که چرا با وجود اینهمه فناوری ها  دستاوردهای  عالی جهاددانشگاهی، همچنان کشور در این حوزه ها دارای مشکل است. رئیس شرکت ملی نفت از بازدید نکردن سایر وزرا نیز انتقاد کرد و من نیز در پاسخ به او اظهار کردم که متاسفانه آنها اغلب سرشان شلوغ است، زیرا از این فناوری ها استفاده نکرده اند. آنها اکنون برای استفاده نکردن از این فناوری ها سرشان شلوغ است. در صورتی که تنها راه حل نجات کشور از بحران ها استفاده از همین فناوری هاست.

وی به خبرنگار سیناپرس گفت: وزیر کشور و همچنین دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و سایر نمایندگان مجلس نیز ضمن بازدید از این نمایشگاه، از توانمندی های بسیار بالای  جهاددانشگاهی ابراز خرسندی کردند. همه اینها حاکی از این مساله است که جهاددانشگاهی هم اکنون توانسته است بخشی از توان کشور را به نمایش بگذارد.

دکتر طیبی اظهارداشت: هم اکنون جهاددانشگاهی توان انجام کارهای بسیار بزرگی را دارد. این نهاد با توجه به فرهنگ جهادی حاکم برامور و روحیه خودباوری و مایوس نشدن نسبت به مشکلات متعدد، تاکنون توانسته است دستاوردهای بسیار خوبی کسب کند.

به گفته وی، ما همواره در جهاد دانشگاهی تلاش کرده ایم تا دستاوردهایی تولید کنیم که مورد نیاز جامعه باشد اما در سطح وسیع استفاده از این توانمندی ها به حمایت و نوع نگاه دولتمردان و سیاست گذاران کشور بستگی دارد و امیدواریم برگزاری این نمایشگاه تاثیر بسیار خوبی برای دولتمردان در استفاده از این توانمندی ها داشته باشد.همچنین نمایندگان مجلس و سیاستگذاران کشور نیز در آستانه برنامه توسعه هفتم برای استفاده از توان ملی، بودجه های لازم را به جهاد دانشگاهی اختصاص دهند. نمایندگان مجلسی که از این نمایشگاه بازدید کردند، همگی به دنبال این هستند تا بحث اختصاص بودجه و تاثیر گذاری جهاددانشگاهی در پروژه های ملی را پیگیری کنند.

رئیس جهاددانشگاهی یادآور شد: آنچه تاکنون در جهاددانشگاهی اتفاق افتاده است، حاصل زحمات جهادی تلاشگران این عرصه است. یقینا هرگاه تلاشی که همراه با برنامه ریزی و انجام کار علمی و اتکا به خداوند متعال باشد، به موفقیت دست پیدا می کند. تاکنون جهاددانشگاهی در همه حوزه های فرهنگی، آموزشی، اشتغال زایی، پارک ها، مراکز رشد و حوزه های فناوری توانسته با اتکا به خدا و توانمندی های جوانان این مرزو بوم به موفقیت های بزرگی دست پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا چنین نمایشگاهی همزمان با هفته پژوهش برگزار نشده است؟ به سیناپرس گفت: پژوهش های هفته پژوهش اغلب دانشجویی و دانشگاهی است در صورتی که پژوهش های جهاددانشگاهی کاملا حرفه ای و کاربردی هستند که تاثیر آن را هنگام بازدید، مدعوین مشاهده می کنیم. یکی از اظهار تاسف هایی که نمایندگان داشتند این بودکه چرا رئیس جمهور از چنین نمایشگاهی بازدید نکرده است. حتی یکی از نمایندگان درصدد است تا این مساله را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کند تا شخص رئیس جمهور از چنین نمایشگاه ارزشمندی بازدید کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در نهایت خروجی این نمایشگاه چقدر می تواند به نفع پژوهشگران باشد و پژوهشکده های جهاددانشگاهی باشد و راهی برای ارتباط با بخش صنعت؟ گفت: وظیفه اصلی ما برپایی این نمایشگاه و نشان دادن توانمندی ها و تاثیرگذاری این مجموعه است به طوری که وزیر نفت، معاونان و روسای شرکت های بزرگ نفت، پس از مشاهده این حجم از کار مجموعه جهاددانشگاهی بسیار ابراز تعجب کردند، زیرا فناوری های ما کاملا به صورت حرفه ای تولید شده و آماده به بازار کار بوده یا وارد بازار شده است. چنین مساله ای بدون استثنا نظر همه را به خود جلب می کند.

وی تصریح کرد: تاکنون جهاددانشگاهی کارهای بسیار حرفه ای، خوب و مطابق با استانداردهای جهانی ارایه داده است. همین مساله باعث شده تا بخش صنعت نسبت به این مساله اظهار رضایت کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بخش صنعت به علت تحریم های اقتصادی با مشکل مواجه است. از سوی دیگر با آزاد شدن قیمت ارز، شرایط برای خرید کالاهای خارجی سخت تر می شود. این مساله کمک می کند تا بخش صنعت به سمت استفاده از توان داخلی گرایش بیشتری پیدا کند. اگرچه ما نسبت به آزاد شدن قیمت ارز ناراحت هستیم زیرا افزایش قیمت ارز تورم ایجاد می کند اما فناوری اطلاعات به گونه ای است که کاملا می تواند افراد را شناسایی کند و آنها را مورد حمایت مالی قرار دهد.

 

گزارش: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا