نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش انگیختگی جنسی در خانم ها

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: یکی از رایجترین شکایات زوجین در بحث مسائل جنسی این است که آقا یا خانم، تمایل خود را نسبت به برقراری رابطه جنسی از دست داده یا در مقایسه با سایر دوره های زندگی، تمایل بسیار کمتری نسبت به رابطه جنسی از خود نشان می دهد و حداقل 6 ماه این حالت را دارد. بی میلی جنسی یا به زبان عامیانه سردمزاجی هم در مردان و هم در زنان دیده می شود اما در زنان شیوع بیشتری نسبت به آقایان دارد.

هوشیار اضافه کرد: کاهش انگیختگی جنسی یکی از شایع ترین اختلالات جنسی در خانم ها است. برای تشخیص گذاری این اختلال، فرد باید شرایط مختلفی را تجربه کرده و علاقه فرد به فعالیت جنسی کاهش یافته یا به طور کلی از بین رفته باشد.

وی ادامه داد: افکار یا خیالات جنسی نیز باید در فرد کاهش یافته یا به طور کلی وجود نداشته باشد و نسبت به گذشته برای فعالیت جنسی پیش قدم نشود و زمانی که شریک جنسی پا پیش گذارد، واکنش مثبت یا صحیح نشان ندهد.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: یکی دیگر از عوامل کاهش انگیختگی جنسی در خانم ها این است که تقریبا در همه تعاملات جنسی (حدود ۷۵ تا ۱۰۰% موارد) اصلاً هیجان زده نشود یا لذت نبرد و در واکنش به هرگونه محرک جنسی (مثلا محرک های بصری یا کلامی) در فرد هیچ میل یا برانگیختگی جنسی برانگیخته نشده یا شدت آن بسیار کم باشد.

وی افزود: در این اختلال فراوانی یا شدت احساس های بدنی در اندام های تناسلی یا غیر تناسلی زنان، در طول فعالیت جنسی و در تقریبا همه تعاملات جنسی کاهش یافته یا اصلاً وجود ندارد البته برای تشخیص گذاری اختلال بی میلی جنسی، این نشانه ها باید حداقل حدود ۶ ماه ادامه داشته و ناراحتی شدیدی را در زندگی فرد به وجود آورد.

هوشیار با بیان اینکه بی میلی جنسی در زنان معمولاً به علت نگرش‌های منفی به رابطه جنسی یا تجربه‌های جنسی مخرب در کودکی به وجود می‌آید، گفت: دریافت اطلاعات منفی درباره رابطه جنسی، مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفتن و داشتن مشکلات عاطفی و… با شوهر می‌توانند به ایجاد بی میلی جنسی در زنان دامن بزند.

وی ادامه داد: این در حالی است که دلایل بی میلی مردان چندان واضح نیست اما عمدتاً مردان به دلیل بیماری های جسمی و روحی دچار این مشکل می شوند. مواد مخدر برای میل جنسی نیز بر هر دو جنس تأثیر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: نداشتن حس خوب نسبت به خود، وجود اختلالات روحی مثل افسردگی، اضطراب، وسواس و… ناتوانی همسر در رابطه مناسب و مورد قبول، اختلاف در میزان نیاز به رابطه جنسی در زن و مرد، کاهش میزان ترشح استروژن طبیعی در زنان و تستوسترون در مردان و زنان، درد در نواحی تناسلی زنان، نارضایتی و نا آگاهی از بدن خود و راه‌های تحریک آن، بالا رفتن سن، دوران بارداری و زایمان، داروهای عصبی، مصرف مواد مخدر، خیانت، استرس زیاد، خستگی بیش از حد و کمبود خواب، همگی از جمله دلایل مشترک کاهش میل جنسی در بین زنان و مردان است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: درمان بی میلی جنسی عمدتاً روانشناحتی است و داشتن جلسات درمانی با یک روانشناس بالینی، اصلی ترین راهکار برای درمان به شمار می رود.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل