نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شب یلدا، طولانی ترین شب سال

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، سیمین ایمانیان، راهنمای گردشگری و جهانگردی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری به مناسبت شب یلدا ضمن تبریک این شب، اظهار داشت: شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذر ماه، شب اول دی ماه است، این شب طولانی ترین شب سال بوده و به همین خاطر ایرانیان این شب را جشن می گیرند.

سیمین ایمانیان ادامه داد: در ایران باستان نور، روز و روشنایی خورشید نشانه هایی از آفریدگار و تاریکی، شب و سرما نشانه هایی از اهریمن بوده، تغییرات شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا تاریکی و روشنایی در یک جنگ دائمی هستند، روزهای بلندتر روزهای پیروزی و روشنایی و روزهای کوتاه تر نشانه از غلبه تاریکی بوده است.

این راهنمای گردشگری و جهانگردی افزود: پیشینه یلدا به زمان تعیین فصول بر می گردد، این جشن باستانی قدمت زیادی دارد، مردم برای در امان بودن از خطر اهریمن در این شب همه دور هم جمع می شدند و با روشن کردن آتش به اهریمن و تاریکی غلبه می کردند.

وی در رابطه با علت نامگذاری شب یلدا اینگونه گفت: یلدا برگرفته از واژه سریانی، به معنی تولد و زایش است، سریانی زبان رایج مسیحی بوده، البته دانشمند بزرگ و تقویم شناس ابوریحان بیرونی از این شب با نام میلاد اکبر یاد کرده و آن را میلاد خورشید دانسته است.

ایمانیان در مورد آداب و رسوم شب یلدا اشاره داشت: یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال به دیوان لسان العیب با نیت بهروزی و شادکامی است، در برخی از جاهای کشور شاهنامه خوانی رواج دارد، صحبت در مورد خاطرات گذشته و قصه گویی مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها برای اعضای خانواده لذت این شب را دو چندان می کند، خانواده ها در کنار هم بلندترین شب سال را با شادی به سپیده می رسانند.

این فعال گردشگری ادامه داد: چیدمان سفره شب یلدا با خوراکی ها و تنقلات گوناگون، از جمله آداب مخصوص این شب است که هر کدام از این خوراکی ها معنا و مفهوم خاص خود را دارند، به عنوان مثال انار و هندوانه که جز خوراکی های ثابت این شب هستند و به خاطر سرخی رنگ شان نماینده ای از خورشید در شب در سفره یلدا هستند.

ایمانیان در پایان اشاره کرد: آجیل و تنقلات مخصوص این شب مواردی مثل پسته ،بادام،گردو،فندق، توت خشک، انجیر خشک، گندم، تخمه هندوانه، نخودچی، شاهدانه، پشمک، باسلق و انواع میوه ها از جمله پرتقال، سیب، خرمالو، گلابی، نارنگی، خیار،نارگیل، لبو، شلغم و یا حتی کدو تنبل هستند که همه به صورت تزئین شده بر سر سفره یلدا گذاشته شده و از آن استفاده می شود.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

خروج از نسخه موبایل