نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارزیابی و مدیریت ریسک حریق در میدان نقش جهان

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، نشست تخصصی ارزیابی و مدیریت ریسک حریق در بناهای تاریخی شهر اصفهان، پس از پایان مرحله مطالعاتی که توسط دانشگاه اصفهان براساس قراردادی با شهرداری اصفهان، صورت گرفت، در محل کتابخانه مرکزی شهرداری برگزار گردید. در این نشست که به دعوت حوزه معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری و توسط تیم منتخب دانشگاه اصفهان با سرپرستی دکتر مهرداد

حجازی و همکاران ایشان، دکتر محمود هاشمی، دکتر آرزو ایزدی و مهندس علیرضا یاوری برگزار شد، گزارش فعالیت‌های انجام شده طی بازه زمانی اجرای پروژه، ارائه گردید. در این نشست، علاوه بر میزبان و مجری پروژه، آقای مهندس شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استان، و کارشناسانی از سازمان آتش نشانی، معاونت شهرسازی، سازمان زیباسازی و … نیز حضور داشتند.

طرح مدیریت بحران ابنیه تاریخی اصفهان به پیشنهاد یونسکو و توسط شهرداری اصفهان  با انتخاب دانشگاه اصفهان از تابستان سال گذشته آغاز و در خرداد ماه سال جاری به اتمام رسید.

در آغاز نشست، مهرداد حجازی ضمن تبیین پروژه، و اشاره به این موضوع که ارزیابی و مدیریت ریسک بناهای تاریخی برای اولین بار در ایران، و در این وسعت، برای اولین بار در جهان صورت گرفته، از دستاوردها و خروجی های قابل انتظار پروژه نظیر تدوین ضوابط ایمنی بناهای تاریخی به عنوان یک فصل یا ضمیمه مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، تهیه کتابی حاصل از دستاوردهای پروژه و برگزاری وبینارهای بین المللی یاد کرد.

در ادامه، آرزو ایزدی روند انجام پروژه را از ابتدا تا انتها تشریح نمود.  

علیرضا یاوری، کارشناس HSE نیز اظهار داشت: پروژه ارزیابی ریسک حریق در میدان نقش جهان در بخش تحقیقاتی، پژوهشی صورت گرفته اما برای اجرایی کردن آن، فرهنگ سازی بین اصناف شاغل در میدان لازمه اصلی کار بوده، ومشخص کردن ضوابط و قوانین برای شاغلین در این فضا امر مهمی است. در کنار این برنامه ها می توان مانورها و آموزش‌هایی نیز قرار داد تا اگر حریقی رخ داد، تا رسیدن نیروهای امدادی، تیم‌های تعریف شده کارهای اولیه را انجام دهند و از گسترش حریق جلوگیری شود، تا بنای تاریخی و افرادی که در آن بنا حضور دارند در امان بمانند.

یاوری اذعان داشت: براساس اسکوپ کاری ارائه شده، بخش های مطالعاتی، پژوهشی این پروژه انجام شده، ریسک های احتمالی شناسایی، ریسک های مهم دسته بندی و راه کارهای مقابله با این ریسک ها ارائه شده است، تا بتوان احتمال بروز حریق در میدان نقش جهان، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو و بازارهای پیرامونی را به صفر رساند.

وی ادامه داد: با توجه به مساعدت مهندس شیشه فروش، مدیریت بحران اصفهان، همکاری سازمان ها و ارگان های مختلفی از قبیل سازمان مدیریت بحران، میراث فرهنگی، شهرداری، اصناف، سازمان توزیع برق، اداره گاز و … لازم است تا بتوان در صورت بروز حریق در میدان با کمترین آسیب به این بنای تاریخی ارزشمند، در کمترین زمان ممکن عملیات اطفاء را انجام داد و از این بنای ارزشمند حفاظت نمود.

یاوری همچنین اظهار داشت: یکی از معضلات این پروژه انتخاب سیستم های اعلام و اطفا حریق است، زیرا باید سیستم‌هایی را انتخاب کنیم که متناسب با شرایط میدان و بناهای تاریخی باشد و به بافت سنتی آسیب وارد نکند.

محمود هاشمی نیز ضمن بیان مشکلات پیش رو در انجام پروژه، به این نکته مهم اشاره نمود که بزرگترین مشکل انجام پروژه های مطالعاتی و اجرائی، عدم تمرکز و جامعیت اطلاعات شهری است. اطلاعات در هر سازمان و ارگانی بصورت پراکنده وجود دارد و دستگاه‌هائی که در مواقع ضروری به اطلاعاتی نیازمند هستند، به آن دسترسی ندارند.

در پایان نشست، منصور شیشه فروش اهمیت انجام پروژه را برشمرد و بر اجرائی شدن آن با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط شهر تأکید نمود.
شیشه فروش اضافه کرد بستر متمرکز اطلاعاتی در حال نهائی شدن است و به زودی تمامی اشخاصی که به اطلاعات شهری نیاز دارند، می‌توانند از آمار و اطلاعات آن بهره‌مند شوند.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

خروج از نسخه موبایل