نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی راهکارها و چالش های احیای زاینده‌رود

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در نشست تخصصی "بررسی راهکارها و چالش های احیای زاینده‌رود" که در دانشگاه پیام نور استان اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: در دهه های ۷۰ و ۸۰ با توجه به تغییرات ایجاد شده در جریان آب ورودی سد زاینده رود با کاهش سطح روان آب ها مواجه شدیم.

احمدرضا لاهیجان‌زاده ادامه داد: افزایش ۱۷۵ درصدی سطح باغات در حوضه آبریز زاینده رود، مسأله خشکسالی را در این منطقه تشدید کرد، از طرف دیگر تغییرات آب و هوایی معنی داری رخ داد که تلفات تبخیر و کاهش روان آب و سفره های زیر زمینی را ایجاد کرد، افزایش جمعیت و توسعه صنعتی علل دیگر افزایش مصرف آب در این مناطق است، البته هر چقدر طرح های انتقال آب را افزایش دهیم باز افزایش جمعیت بر این مسأله تأثیرگذار خواهد بود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بعد از اعتراضات اخیر در رابطه با آب زاینده رود، جلسات با حضور وزیران، معاون اول رییس جمهوری و استانداران چهار استان برگزار شد، راهکارهای کوتاه، میان و بلند مدت بررسی شد، در نتیجه جریان پیدا کردن آب زاینده رود در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، زیرا تغییرات در این حوضه بلند مدت بوده است.

وی گفت: از جمله راه کار های کوتاه مدت برای رفع این معضل، تامین آب آشامیدنی و جبران خسارات وارده به کشاورزان است، راه کارهای میان مدت و دراز مدت نیز باید بررسی شود و به صورت قانون به دستگاه های اجرایی ابلاغ گردد تا با همکاری تمام دستگاه های اجرایی کاهش آورده‌های زاینده‌رود ناشی از مداخلات انسانی و کاهش وابستگی معیشتی به آب ناپایدار را داشته باشیم.

لاهیجان‌زاده اشاره داشت: خشکی زاینده‌رود و آلودگی هوا دو چالش اساسی استان اصفهان است، این چالش ها باید بررسی و راه کارهای مقابله با آن ها اجرایی شود تا بتوانیم این شهر تاریخی را نجات دهیم.

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در این نشست اظهار داشت: با امیدواری به نتایج جلسه ها و مکاتبات با رییس جمهوری و سایر مسوولان، اگر دست افرادی که بصورت غیر قانونی از این آب برداشت می کنند، کوتاه شود، مردم اصفهان به خواسته خود که جاری شدن زایده رود است، می رسند.

مقتدایی ادامه داد: تمامی نمایندگان موضوع آب را به عنوان موضوعی اصلی و مهم در مجلس پیگیری می کنند و جای امیدواری است که این مسأله هر چه زودتر حل شود، لازمه این امر کوتاه کردن دست درازی های غیر قانونی به آبریز زاینده رود است.

در پایان لازم است از کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در حوزه محیط زیست، که متشکل از دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، پیام نور استان اصفهان، آزاد اصفهان، کاشان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است، تشکر لازم انجام شود که برای رفع دغدغه چند ساله شهروندان اصفهانی این نشست تخصصی را برگزار کرده اند، نشستی که با حضور اساتید، متخصصان، نمایندگان صنایع، نمایندگان مجلس و مسوولان برگزار و به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

گزارش: مولود عبداللهی پور

خروج از نسخه موبایل