نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

والدین معلم اول فرزندشان هستند

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: رفتار روزمره شما در تربیت فرزندتان تأثیر مستقیم دارد به همین دلیل مبحث آموزش تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی اهمیت فراوان دارد، حتی در حین رانندگی بالا بردن تن صدایتان، به شکل و شیوه ای که کودک شما برای بقیه زندگی خود عمل می کند شکل می دهد .

مهدویان فر اضافه کرد: روانشناسان به این موضوع به عنوان تأثیر اجتماعی والدین اشاره می کنند که والدین به طور مستقیم، غیر مستقیم و از طریق مدیریت فعالیت های فرزند، مهارت های اجتماعی فرزند خود را تحت تأثیر قرار می دهند چرا که آنها معلم اول فرزندشان هستند و دانش خود را از طریق آموزش مستقیم برای زندگی به کودک می آموزند 

وی ادامه داد: آنها همچنین به صورت غیرمستقیم از طریق اقدامات روزانه خود، مانند گفت و گو با بزرگسالان دیگر در حالی که فرزندانشان حضور دارند، بر فرزند خود تأثیر می گذارند.

این متخصص روابط بین فردی با اعلام اینکه داشتن مکالمه مناسب با کودکتان می‌تواند سرعت رشد مغزی او را افزایش دهد، گفت: دانشمندان معتقدند "فرایند" در گفت و گو از تعداد یا دشواری کلمات آن برای کودک کمک ‌کننده‌تر است.

راشل رومئو، فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و MIT نیز در همین رابطه می‌گوید: مهم این نیست که فقط با کودک خود حرف بزنید، بلکه مهم این است که "با یکدیگر" گفتگو کنید.

وی افزود: مطالعه بر روی کودکان ۴ تا ۶ ساله اثبات کرده است، بچه‌هایی که فرصت صحبت‌کردن بیشتری به آنها داده شده توانمندی‌های زبانی پیشرفته‌تری دارند و دایره واژگان، گرامر و استدلال کلامی‌شان بهتر است.

مهدویان فر با بیان اینکه مهارت‌های زبانی حتی پیش از به ‌حرف‌آمدن کودک هم می‌تواند با تولید صدا یا شکلک ‌در آوردن، تمرین شود، گفت: به‌عنوان والدین یک کودک، اهمیت درگیر کردن او در مکالمات معنادار را جدی بگیرید.

وی خاطرنشان کرد: بهترین شیوه در برخورد با اشتباهات کودکان به ویژه در رفتارهای خطر آفرین، دوری کردن آن ها از منطقه آسیب و خطر است. درعین حال گاهی لازم است برای جلوگیری از قرار گرفتن کودکان در فضای خطرساز، والدین آنان را مورد عتاب و خطاب قرار دهند. دراین صورت لازم است ابتدا از ابزارهای تشویقی استفاده شود و درصورت مؤثر نبودن از اهرم قهر ولی به صورت کوتاه بهره جست.

 

گزارش: امیر امین الرعایا
 

خروج از نسخه موبایل