تشخیص سرطان پروستات با گوشی هوشمند

به گزارش سینا پرس اصفهان سگ ها به لطف قدرت بویایی شگفت انگیزشان قادرند تومورهای سرطان پروستات را در ادرار تشخیص دهند. اکنون تیمی از دانشمندان از ایالات متحده و بریتانیا این توانایی را در یک برنامه کامپیوتری یا هوش مصنوعی به کار گرفته اند.

بر اساس برآورد موسسه ملی سرطان، در سال جاری 248530 مورد جدید سرطان پروستات و 34130 مرگ ناشی از این بیماری در میان مردان در ایالات متحده خواهیم داشت.

در حال حاضر، فناوری جدید در حال توسعه به شکل برنامه ای در گوشی هوشمند، تومورهای پروستات را  با "بوییدن" شناسایی می کند . این دستگاه بر اساس حس بویایی قابل توجه سگ ها ساخته شده است.

دکتر کلر گست از مرکز سگ های ردیاب پزشکی میلتون کینز گفت: ما نشان دادیم که می‌توان عملکرد بویایی سگ را به ‌عنوان حسگر تکرار کرد. اکنون زمان کاربرد این فناوری در گوشی هوشمند فرا رسیده اس، این پیشرفت نوید بخش غربالگری ارزان و ساده است.

طبق انجمن سرطان آمریکا، سرطان پروستات دومین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان آمریکایی است. با آزمایش غربالگری آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند سطوح بالای PSA خون را شناسایی کرد اما این آزمایش اطلاعات تشخیصی دقیق در مورد وضعیت پرستات ارائه نمی دهد.

آموزش سگ ها برای تشخیص سرطان زمان بر است و استفاده از آنها برای غربالگری در مقیاس بزرگ عملی نیست.

محققان در آزمایش‌ها، از یک سیستم ردیاب بسیار کوچک استفاده کردند که در گوشی هوشمند جای می گیرد و به همان میزان موفق عمل می کند.
این دستگاه دارای گیرنده های بویایی شبیه پستانداران است که به عنوان حسگر عمل می کنند.  با قابلیت های یک گوشی هوشمند معمولی می توان جریان داده را در زمان واقعی مدیریت کرد.

در آزمایش 50 نمونه ادرار از بیماران مبتلا به سرطان پروستات و افراد فاقد این بیماری، میزان دقت این دستگاه بیش از 70 درصد بود که با میزان موفقیت سگ ها ی آموزش دیده برابر بود.

سگ‌ها می‌توانند بسیاری از بیماری ها چون سرطان ریه، سینه، تخمدان و مثانه و همچنین کووید-19 را از طریق بویایی تشخیص دهند و تا 99 درصد در تشخیص سرطان پروستات موفق بوده اند.

دکتر آندریاس مرشین از موسسه فناوری ماساچوست گفت: این سیستم مصنوعی از نظر توانایی تشخیص و ردیابی آثار کوچک به جای مانده از مولکول ها 200  برابر حساس‌تر از بینی یک سگ عمل می کند اما در توانایی تفسیر این مولکول ها 100 درصد ناتوان است.

دکتر مرشین افزود: ما می‌دانستیم که حسگر ها از نظر محدودیت تشخیص بهتر از سگ‌ها عمل می کنند ولی نمی دانستیم که می‌توان هوش مصنوعی را به تقلید از سگ ها برنامه ریزی کرد، و حال  نشان دادیم که این کار میسر است. ما نشان دادیم کاری که سگ انجام می‌دهد تا حدی قابل تکرار است .

او امیدوار است این سیستم بتواند مجموعه بسیار بزرگتری از نمونه ها  شاید 5000 نمونه را آزمایش کند، تا  شاخص های مهم بیماری را با جزئیات بیشتر مشخص کند.

منبع: Study Finds