باتری های بازیافتی عملکرد بهتری دارند

به گزارش سینا پرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، یک مطالعه نشان می دهد که باتری های لیتیوم یونی با کاتدهای بازیافتی در مقایسه با باتری هایی که کاتدهای آنها با مواد اولیه بکر ساخته شده است چرخه شارژ بیشتر و عملکرد بهتری دارند.

امروزه تقاضای روز افزون استفاده از این باتری ها که درتولید دستگاه هایی چون تلفن هوشمند و وسایل نقلیه الکتریکی بکار می رود میزان نیاز به عناصری چون کبالت را نیز افزایش می دهد و ممکن است مقدار ذخایر جهانی این عناصر جوابگوی تولید انبوه این باتری ها نباشد. حال آنکه افزایش بازیافت می تواند از کمبود احتمالی جلوگیری کند. اما برخی از تولیدکنندگان نگران این مسأله هستند که شاید ناخالصی های موجود در مواد بازیافتی باعث کاهش عملکرد باتری شود.

یان وانگ دانشمند علم مواد از موسسه پلی تکنیک ورچستر ماساچوست می گوید: بر اساس مطالعه ما، مواد بازیافتی می توانند به اندازه مواد بکر یا حتی بهتر از آن عمل کنند.

وانگ و همکارانش الکترود ها را از باتری های مصرف شده و خرد شده استخراج کردند و فلزها را در محلولی اسیدی حل کردند.

این تیم با تغییر PH  محلول، ناخالصی های چون آهن و مس را حذف کردند و بیش از 90 درصد از سه فلز نیکل ، منگنز و کبالت را بازیافت نمودند. این فلزات بازیافت شده اساس مواد کاتدی این تیم را برای تولید باتری های بازیافتی تشکیل می داد.

آزمایش هایی وجود دارد که نشان می دهد باتری ها پس از استفاده ی مکرر و شارژ مجدد تا چه میزان ظرفیت  اولیه خود را برای ذخیره انرژی حفظ می کنند و در این میان باتری های ساخته شده با کاتدهای بازیافتی نسبت به باتری هایی که با مواد تجاری جدید و با همان ترکیب ساخته می شوند عملکرد بهتری داشتند.

می دانیم که هرچه چرخه شارژ باتری بیشتر باشد باتری درصد کمتری از ظرفیت اولیه خود را از دست می دهد.  در باتری های با کاتد های بازیافتی 11600 چرخه شارژ طول  کشید تا باتری 30 درصد ظرفیت اولیه خود را از دست بدهد حال آنکه، برای باتری های ساخته شده با کاتد جدید در خوش بینانه ترین حالت ممکن می توان 7600 چرخه شارژ در نظر گرفت که نشان می دهد باتری های بازیافتی حدود 50 درصد بهتر عمل می کنند.

وانگ می گوید: این چند هزارچرخه اضافی می تواند تا چند سال بر عمر مفید باتری بیفزاید.

مترجم: سعیده سورانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا