نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ناهنجاری اسکولیوز، بدن را دچار قوس می کند

احد کلاهدوزی، کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اظهار داشت: اسکولیوز یا کج پشتی به ناهنجاری ای گفته می شود که عامل این کج پشتی، حرکت سه بعدی مهره ها است به طوری که چهار قوس بدن انسان دچار مشکل اساسی می شود.

کلاهدوزی اضافه کرد: در این ناهنجاری بسته به نوع و شدت آسیب دیدگی و ناحیه درگیر که باعث افزایش یا کاهش زوایای قوس های بدن می شود، این درحالی است که ستون فقرات انسان های طبیعی تقریباً صاف و بدون هرگونه قوسی و انحنایی است.

وی با بیان اینکه در کمربند شانه ای هم دو زائده به همین شکل در وجود دارد، گفت: به طور کلی اگر دو خط مماس به سمت چپ و راست شانه بکشیم این دو خط در ناحیه کمربند شانه ای و کمربند لگنی  با یکدیگر موازی می شوند.

این کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی عنوان کرد: حرکت مهره ها در صفحه بین مهره ای کمر فرد آسیب دیده باعث خم شدن آنها به طرفین شده که در این حالت یک قسمت دچار تحدب و یک قسمت دچار تقعر می شود.

وی افزود: در قسمت تقعر، فشار روی ریشه های عصبی و دیسک بین مهره ای زیاد می شود و به دلیل خاصیت دیسک به سمت تحدب حرکت می کند.

کلاهدوزی یادآور شد: اسکولیوز به شکل تک قوسی به صورت(c) شکل و در حالت پیشرفته تر به صورت (s) شکل دیده می شود و تشخیص آن باید از طریق متخصص صورت گیرد تا با ناهنجاری های مشابه اشتباه گرفته نشود.

وی خاطرنشان کرد: در اسکولیوز، مهره ها دچار چرخش می شوند به طوری که زائده بین مهره ای به سمت تعقر و جسم بین مهره ای به سمت تحدب می رود که در این حالت دنده هایی که به این نواحی وصل هستند نیز دچار جابه جایی می شوند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل