نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توهین به همسر، به ویژه در جمع تخریب آمیز است

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: بی احترامی به همسر و توهین به شکل رفتاری و کلامی به ویژه در جمع یکی از زیان بارترین رفتارهایی است که چه از جانب مرد و چه زن صورت گیرد و اثرات تخریبی فراوانی را در رابطه بر جای می گذارد.

مهدویان فر اضافه کرد: از جمله رفتارهایی که به عنوان توهین به همسر تلقی می شود می توان به بی‌احترامی کردن به همسر، مسخره کردن، متلک انداختن، بیان نقاط ضعف فرد با یک لحن تند و طعنه‌آمیز و مسخره کردن خانواده اشاره کرد و همانگونه که بیان شد چنانچه این رفتارها در جمعی خانوادگی و یا دوستانه انجام شود به مراتب آسیب های بیشتری را هم به روان فرد و هم به رابطه وارد می کند.

وی ادامه داد: برخی از افراد نیز چون در گذشته تحقیر شده اند و نتوانستند با آن رفتار مقابله کنند، با تحقیر دیگران سعی می کنند از موقعیت فعلی خود دفاع کنند. باید بدانید که یک انسان موفق ممکن است از دیگران انتقادهای سازنده ای نماید اما هیچ نیازی به تحقیر دیگران ندارد.

این متخصص روابط بین فردی با بیان اینکه متأسفانه بعضی عادت دارند که در زمان آشتی کردن برای حل مشکل از اشتباه های گذشته طرف مقابل آمار دهند که این مسأله گاهی خود زمینه‌ساز دعوای بزرگتر می‌شود،گفت: بد نیست به جای بحث در مورد اختلافات گذشته بر روی راه حل ها تمرکز کرده و سعی کنید مشکل را به جای یادآوری، حل نمایید.

وی با تأکید بر اینکه احساسات و درد و دل های خود را به همسرتان بگویید، عنوان کرد: احساسات و تصوراتی که ناخودآگاه باعث ایجاد عصبانیت در شما می شود را با همسرتان در میان بگذارید از ترس ها، ناراحتی ها و نا امنی های خود با او حرف بزنید البته نه به شکل طلبکارانه و نه با نگاهی که خود را مظلوم و او را ظالم بدانید.

مهدویان فر خاطرنشان کرد: در میان گذاشتن چیزهایی که در قلب و در ذهنتان می گذرد می تواند سرعت زیادی در بهبود رابطه ایجاد کند و نزدیکی و صمیمیت بیشتری میان شما به وجود آورد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل