اُمیکرون، به واکسن جدید نیاز دارد؟

به گزارش سیناپرس اصفهان، کشف نوع دیگری از کووید، نگرانی‌های جدیدی را درباره توانایی واکسن‌های موجود برای محافظت در برابر ویروس جهش یافته و نیاز به به‌روزرسانی آنها ایجاد کرده است.

سازمان بهداشت جهانی ، نوع جدید ویروس کرونا به نام امیکرون را به دلیل سطح بالای جهش، «نگران‌کننده» خواند. گونه جدید که تنها چند هفته‌ از گسترش آن می‌گذرد، اولین بار در جنوب آفریقا گزارش شده است و توانایی بیشتری در گریز از مصونیت قبلی، چه در افراد واکسینه‌شده و چه در مبتلایان به کووید، نشان داده است. 

جینال بهیمن، دانشمند موسسه ملی بیمار‌های واگیر در آفریقای جنوبی گفت: باید دید که آیا خطر بستری یا مرگ در میان واکسینه‌شده‌ها در این نوع بیشتر است یا خیر.

وی افزود: این داده‌ها تا دو هفته دیگر در دسترس نخواهد بود و اگر واکسن‌های موجود سطح یکسانی از محافظت در برابر عفونت‌های جدی را ارائه نکند، ممکن است سازندگان واکسن را تشویق کند تا محصولات خود را تغییر دهند.

مدرنا در حال آزمایش تقویت‌کننده‌های موجود برای استفاده در برابر امیکرون است. فایزر نیز با توسعه واکسن BioNTech، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شرکت قادر خواهند بود یک «واکسن سفارشی» را در حدود 100 روز تولید کنند.
دیوید کندی محقق بیماری‌های عفونی از دانشگاه پنسیلوانیا گفت: ممکن است به‌روزرسانی واکسیناسیون لازم نباشد، زیرا طبق تحقیقات پیشین، واکسیناسیون به طور قابل ‌توجهی با ویروس‌های در حال تکامل تضعیف نمی‌شود. 

دیپتی گورداسانی، اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه کوئین مری لندن گفت: این امکان وجود دارد که فایزر واکسن مورد نظر را در سه یا چهار ماه آینده ارائه کند، اما تا زمانی که در دسترس قرار گیرد، ممکن است نوع جدید در جهان گسترش یابد. بنابراین، توسعه واکسن و مهندسی مجدد باید همراه با تلاش‌ها برای مهار انتقال باشد، و این تنها راهی است که می‌توانیم از سازگاری با ویروس پیشی بگیریم.

 

منبع: nbcnews
مترجم: طیبه جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا