نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روان پریشی همچنان ناشناخته است

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: در افراد روان پریش ممکن است بسته به علت روان پریشی، علائم به سرعت یا به آرامی ظاهر شود. همچنین این بیماری می‌تواند خفیف یا شدید باشد، در برخی موارد ممکن است هنگام بروز، بیماری خفیف باشد اما با گذشت زمان شدت بیشتری پیدا کند.

هوشیار اضافه کرد: تغییرات خلق و خوی، مشکل در تمرکز حواس، اضطراب عمومی، افسردگی، انزوا و کناره گیری اجتماعی، اختلالات خفیف یا متوسط در زبان، سطح انرژی و تفکر و خواب، مشکل ابتکار عمل و اقدام فعالیت، تحمل پذیری پایین استرس، غفلت در مراقبت از خود و احساس سوءظن و بدبینی از جمله علائمی است که ممکن است در هر شخص روان پریش رخ دهد.

وی با تأکید بر اینکه تشخیص این اختلال فقط توسط روانپزشک صورت می گیرد، گفت: با توجه به اینکه این بیماری در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی بیشتر بروز می کند، تشخیص به موقع و سریع اهمیت بسیاری دارد.

این روانشناس بالینی با اعلام اینکه دلایل دقیق روان پریشی به خوبی شناخته نشده‌اند، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی ممکن است یک علت ژنتیکی مشترک داشته باشند پس ژنتیک یکی از عوامل مؤثر در بروز اختلال های روان پریشی است.

وی ادامه داد: برخی از افراد پس از زایمان دچار روان پریشی پس از زایمان می‎شوند. این واقعیت که علائم اولیه روان پریشی اغلب در نوجوانان رخ می‌دهد، مرتبط با تغییرات هورمونی است. برخی از متخصصان اظهار داشتند که عوامل هورمونی ممکن است در کسانی که حساسیت ژنتیکی دارند، نقش داشته باشد.

هوشیار عنوان کرد: نتایج آزمایشات در افرادی که روان پریشی را تجربه می‎کنند، نشان دهنده تفاوت‎هایی در مواد شیمیایی مغز به ویژه فعالیت انتقال دهنده عصبی دوپامین “dopamine” پیدا کرده است. همچنین کمبود خواب ممکن است روان پریشی را تحریک کند. عوامل محیطی و تربیتی، مثل فقر، جایگاه پایین اجتماعی و اقتصادی و سبک تربیتی والدین نیز نقش مهمی در این زمینه دارند.

وی خاطرنشان کرد: روان پریشی مخل زندگی است اما درمان‌های متعددی به منظور کمک به افراد در مدیریت این بیماری وجود دارد .داروهای ضد روان پریشی، روش اصلی در درمان افراد مبتلا به این بیماری است. داروهای ضد روان پریشی می‎توانند علائم روان پریشی را در افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی کاهش دهند. با این حال آن‎ها بیماری زمینه‎ای را بهبود نمی‌دهند یا درمان نمی‌کنند مصرف دارو برای درمان روان پریشی اغلب دراز مدت و در برخی افراد مادام العمر است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل