نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همسرتان را مقایسه نکنید

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: مهم نیست که چند وقت از ازدواج شما می‌گذرد، صمیمیت و احترام به هم هرگز ضد یکدیگر نیستند. در گفتگوهای خود از کلماتی مانند: لطفاً، متشکرم، متأسفم، ببخشید و … استفاده کنید. در رفتارهای خود، احترام به همسرتان مشهود باشد.

مهدویان فر اضافه کرد: طرز گفتار و رفتار شما نشان می‌دهد چقدر برای همسرتان ارزش قائل هستید و به او احترام می‌گذارید. نتیجه تکریم و احترام به یکدیگر، افزایش و تقویت صفات خوب و کمرنگ شدن صفات رذیله در انسان است.

وی افزود: اگر می‌خواهید همسر خود را تبدیل به یک انسان بداخلاق و بی‌انگیزه کنید، بهترین کارممکن «مقایسه کردن» است!

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: باور کنید یا نکنید بزرگترین مشکلات زناشویی چه از طرف مرد چه از طرف زن منشأ مقایسه دارند، حداقل شما در زندگیتان این اشتباه را مرتکب نشوید چراکه همسر شما هر کس که باشد، همسر شماست، به هیچ وجه به خود اجازه ندهید همسر خود را با کسی مقایسه کنید.

وی با تأکید بر اینکه سعی کنید همدیگر‌ را بفهمید، گفت: فرض کنید همسر شما کمی زود از کوره در می رود و این ویژگی شخصیتی اوست ، با چنین فردی نباید در شرایط بحث و دعوا دهان به دهان گذاشت چون اینکار فقط و فقط باعث تشدید تنش می شود.

مهدویان فر یادآور شد: سکوت و گفتن جمله «حق با شماست!» می تواند بهترین تصمیم یک زن یا مرد با سیاست باشد که در شرایط بحرانی همسرش را آرام می‌کند اما این نکته را در نظر بگیرید که حتماً وقتی حال هر دوی شما خوب است، در مورد آن موضوع با هم حرف بزنید.

این دکترای سلامت اجتماعی تصریح کرد زن و شوهر باید مراقب کلماتشان باشند چرا که بسیاری از حرف ها وجود دارد که اصلاً نباید به همسر‌تان بگویید حتی اگر واقعیت داشته باشند. به طور مثال نگویید "به نظرت همسایه جدیدما جذاب نیست؟" یا مثلاً از جملاتی که با "به نظرم مشکل تو این است که …" شروع می شوند اصلاً استفاده نکنید.

وی با بیان این سوال که آیا خودتان هم دوست دارید چنین جملاتی را از شریک زندگیتان بشنوید، خاطرنشان کرد: باید بدانید چگونه همسرتان را نقد کنید. جملات تأثیر فراوانی در هدایت رابطه دارند و فرقی نمی کند که در رابطه کاری هستیدیا دارید با دوست قدیمی خود معاشرت می کنید.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل