نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فوبیا ارتباط زیادی با خطر ندارد

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: همه انسان‌ها در طول زندگی احساس ترس را با شدت های مختلف تجربه کرده‌ اند. ترس به ما هشدار می دهد که خطری در راه است و باید برای حفظ جان و سلامتی خود اقدامی کنیم. ترس جزو احساسات طبیعی در زندگی روزمره ما به شمار می‌رود و معمولاً دوام چندانی ندارد یا آن قدر شدید نیست که کار و زندگی روزمره ما را دچار اختلال کند اما هنگامی که احساس ترس شدید، غیرمنطقی و بیمارگونه شود، سلامت روان و زندگی روزمره ما را دچار اشکال می کند و نام «فوبیا» را به خود می‌گیرد.

هوشیار با بیان اینکه فوبیا یک اختلال روحی است که باید درمان شود، اضافه کرد: ترس طبیعی و عادی باعث می‌شود تا ما از خطر در امان بمانیم اما فوبیا ارتباط زیادی با خطر ندارد. فردی که به فوبیا دچار می‌شود، دچار ترس و اضطرابی غیر موجه و شدید می‌شود ولی نمی‌تواند کاری درباره این احساس انجام دهد.

وی با اعلام اینکه انجمن روان‌پزشکی آمریکا بیشتر از ۱۰۰ نمونه‌ی مختلف از فوبیا را به رسمیت شناخته است، گفت: انواع مختلفی از فوبیای خاص بر اساس شیء یا موقعیت وجود دارد که یکی از از آنها فوبیا مکان های باز است که عبارت است از ترس از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که نمی‌توانید به ‌راحتی از آن خارج شوید یا از آنها فرار کنید. مکان های شلوغی مثل رستوران، بازار، خیابان، مترو، مراکز خرید و…

این روانشناس بالینی عنوان کرد: افرادی که دچار چنین اختلالی می‌شوند، تمام تلاش خود را می کنند تا نیاز نباشد به چنین مکان هایی بروند و در صورت اجبار به رفتن، معمولاً از ورود به این مکان ها اجتناب می کنند یا در صورت ورود به شدت هراسان و وحشت زده می شوند و می خواهند سریعاً محل را ترک کنند. خیلی از این بیماران از ترس مواجهه با چنین مکان‌هایی خود را برای مدت طولانی در خانه حبس می کنند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل