نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اختلال هذیان باعث خود بزرگ بینی می شود

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: هذیان یکی از ویژگی های افراد روانپریش است. هذیان یعنی داشتن باورهایی که ارتباطی با واقعیت ندارند یا در تناقض و تضاد با واقعیت هستند، اما فرد بیمار به شدت به آنها معتقد است.

هوشیار اضافه کرد: هذیان ها انواع مختلف و گوناگون دارند که فرد معتقد است افراد یا گروه‌هایی علیه او توطئه‌چینی می‌کنند، همواره به دنبال او هستند، او را تعقیب می‌کنند و قصد اذیت و آزار و آسیب رساندن به او یا نزدیکانش را دارند.

وی ادامه داد: در موردی دیگر فرد معتقد است حوادث، اظهار نظرها و جریان‌های اتفاقی که هیچ ربطی به او ندارند، واقعاً و به طور ویژه به او مربوط است. به عنوان مثال فرد مبتلا به هذیان فکر می‌کند رفتارها و گفتار دیگران در همسایگی، کوچه و خیابان یا حتی مترو درباره اوست. گاهی فرد عمیقاً باور دارد مقامات دولتی و افراد معروف مثل بازیگران و مجریان تلویزیون، پیام‌های خصوصی را از طریق رادیو و تلویزیون برای او می‌فرستند یا داستان زندگی او را در تلویزیون و مجلات منعکس می‌کنند.

این روانشناس بالینی یادآور شد: فرد در حالت هذیان به طور مبالغه آمیزی تصور می‌کند فرد مهم، مشهور، توانمند و نیرومندی است. به عنوان مثال گمان می‌کند پیامبر، پادشاه یا پهلوان قدرتمند تاریخی مشهوری است.

وی افزود: فرد معتقد است اعمال، افکار و انگیزه‌های او توسط عوامل بیرونی مثل افراد، نیروها یا موجودات فضایی و ماورایی کنترل می‌شود. برای مثال تصور می‌کند موجودات غیر زمینی با فرستادن امواجی توسط ابزارهای الکتریکی، احساسات و رفتار او را تحت تأثیر قرار می‌دهند یا کنترل می‌کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: فرد در حالت هذیان بر این باور است که از نوعی بیماری بدنی پنهان رنج می‌برد یا بخشی از بدنش از درون به شدت معیوب است، به طوری که وضعیت جسمانی‌اش مرگبار و نگران‌کننده است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل