نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

به جای شکایت درخواستت را بگو

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: اگر به یک زن بگویم اگر از شوهرت چیزی در دلت هست بگو؛ چند ساعت حرف خواهد زد و انواع شکایات و انتقادات را خواهد گفت. اما اگر مجدداً به او بگوییم: شکایت نکن، فقط درخواستت رو بگو، خواهیم دید که فقط چند درخواست روشن و ساده بیشتر نخواهد داشت.

مهدویان فر اضافه کرد: ما از زوجین می خواهیم که در یک محیط مناسب بنشینند و ابتدا یکی از زوجین تمام درخواست های خود را بگویید و سپس بگوید حرفم تمام شد، حالا نظر خودت را درباره "درخواست" های من بگو!

وی ادامه داد: خیلی تکنیک ساده ای است اما معجزه می کند. اگر زوجین به جای شکایت، انتقاد، سرزنش و تهدید که فقط باعث دوری و شكاف بين آن ها و کاهش عشق و علاقه می شود، فقط درخواست های روشن و کوتاه خود را بدون سرزنش و شکایت و زیر سؤال بردن شخصیت طرف مقابل ارائه دهند، بهتر خواهد بود.

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: ما انسان ها معمولاً در برابر انتقاد گارد ميگيريم. خصوصاً به دليل اينكه معمولاً اين نقدها به شيوه ی صريح و صحيح بيان نمي شود.

وی افزود: به احتمال قوی، شما به این دلیل با همسر خود ازدواج کرده‌اید که عاشقش بوده‌اید. اگر این طور باشد، هیچ دلیلی وجود ندارد که او را تغییر دهید. بدون شک، افراد بالغ به طرز چشم‌گیری تغییر نمی‌کنند. 

مهدویان فر تصریح کرد: پس بهترین اطمینان شما این است که همسر خود را قبول کرده و او را به خاطر منحصر به فرد بودنش و تفاوت‌هایی که با دیگران دارد، دوست بدارید.

وی خاطرنشان کرد: تلاش برای عوض کردن همسرتان فقط احساسات او را جریحه‌دار کرده و زندگی مشترک شما را خراب می‌کند. او را بپذیرید تا در راستای علائق شما گام بردارد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل