نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اولین خنده از کجا شروع شد؟

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از دیلی میل، محققان والدینِ ۶۷۱ نوزاد را در چهار کشور مورد بررسی قرار دادند. محققان بریستول دریافتند که حتی کودکان یک ماهه نیز در پی شوخ طبعی هستند. درمجموع، نوزادان یک ماهه تا ۴۷ ماهه در برابر ۲۱ نوع شوخ طبعی واکنش نشان دادند و از آن لذت بردند. برخی از این شوخی‌ها عبارت‌اند از:

قایم کردن‌اشیا، شکلک درآوردن، صدا‌های خنده دار، شوخ طبعی با اعضای بدن به عنوان مثال گذاشتن سر در میان پا‌ها، لگد زدن با پا‌ها در هوا، استفاده نادرست از ‌اشیاء مثل قرار دادن فنجان روی سر، ترساندن دیگران مثل پریدن به سمت آن‌ها یا فریاد زدن، کار‌های غیر عادی انجام دادن، مثل گذاشتن حیوان خانگی روی میز و گفتن کلمات شیطنت ‌آمیز و غیره.

این مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی نوزادان چند ماهه می‌توانند از تلاش‌های شما در خنداندن آن‌ها قدردانی کنند. محققان والدین نزدیک به ۷۰۰ نوزاد یک تا ۴۷ ماه را (کمتر از چهار سال) از چهار کشور مختلف مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که بچه‌ها از یک ماهگی می‌توانند در برابر خنده واکنش نشان دهند و از چهارماهگی می‌توانند مولد شادی و شوخ طبعی به روش خود باشند.

پژوهشگران بر این باورند که با توجه به جهانی بودن خنده و اهمیت آن در بسیاری از جنبه‌های زندگی کودکان و بزرگسالان، ابداع ابزار‌هایی برای تعیین چگونگی شکل‌ گیری طنز در نوزادان اهمیت ویژه‌ای دارد تا نه تنها به بررسی دلایل ظهور شوخ طبعی در آن‌ها بپردازیم بلکه بتوانیم نقش طنز را در سلامت کودکان از نظر شناختی، اجتماعی و از نظر سلامت روانی بررسی کنیم.

مترجم: هاجر غفاری
 

خروج از نسخه موبایل