نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقطه شیرین چرخه خواب چه ساعتی است؟

به گزارش سینا پرس اصفهان ، محققان دریافتند که خوابیدن بین ساعات 10 تا 12 شب به وقت محلی در مقایسه با هر زمان دیگری خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. این در حالیست که خواب پس از نیمه شب تا حدود بسیار زیادی در کاهش سلامت قلب نقش دارد. تیم تحقیقاتی دریافتند که حتی خواب زودتر از ساعت 10 شب نیز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در بزرگسالان افزایش می دهد.

دکتر دیوید پلانز از دانشگاه اکستر می گوید: بدن دارای یک ساعت داخلی 24 ساعته به نام ریتم شبانه روزی است که در تنظیم عملکرد فیزیکی و ذهنی بدن نقش دارد و نتایج نشان می دهد که خواب دیر هنگام یا زود هنگام در ساعت بدن اختلال ایجاد می کند و پیامدهای نامطلوبی بر سلامت قلب و عروق دارد.

وی افزود: علیرغم تحقیقات زیاد رابطه میان زمان خواب و تأثیر آن بر بیماری قلبی هنوز ناشناخته باقی مانده است.

محققان بیش از 88000 شرکت کننده از بیوبانک(بانک اطلاعات پزشکی) بریتانیا را مورد مطالعه قرار دادند.این افراد بین 43 تا 79 سال سن داشتند و نزدیک به 60 درصد آنها زن بودند.

این تیم تحقیقاتی داده های مرتبط با عادات خواب آنها را از طریق مانیتور مچ دست و به مدت 7 روز جمع آوری کردند و از طریق پرسشنامه اطلاعاتی در مورد تاریخچه پزشکی و عادات سبک زندگی هر فرد جمع آوری نمودند.شش سال بعد، 3.6 درصد از این گروه(3172 شرکت کننده) به بیماری قلبی عروقی مبتلا شدند و دچار حوادثی شدند که ریشه در مشکلات قلبی داشت.

نقطه شیرین زمان خواب بین ساعت 10 تا 10:59 شب است. نتایج نشان می داد بیشترین میزان ابتلا به بیماری قلبی در افرادی مشاهده می شود که 12 شب به بعد می خوابند و بر عکس کمترین میزان در بین افرادی بود که هر شب بین ساعت 10 تا 10:59 به خواب می روند. به طور کلی افرادی که 12 شب به بعد می خوابند نسبت به کسانی که در نقطه شیرین زمان خواب به رختخواب می روند 25 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند و افرادی که بین ساعت 11 تا 12 شب می خوابند 12 در صد بیشتر و در این میان کسانی که زودتر از ساعت 10 به خواب می روند 24 در صد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

محققان با بررسی دقیق تر نتایج تحقیق در یافتند که گویا ارتباط میان زمان خواب و بیماری قلبی در زنان بیشتر از مردان بوده است. با این حال، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در مردانی که قبل از ساعت 10 شب به خواب می روند بیشتر است.

دکتر پلانز گفت: مطالعه ما نشان می دهد که بهترین زمان برای خوابیدن در نقطه معینی از چرخه 24 ساعته بدن است و انحراف از آن ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

وی افزود : خطرناک ترین زمان، بعد از 12 شب است که احتمال دیدن نور صبح که باعث تنظیم مجدد ساعت بدن است توسط فرد کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در حالی که یافته ها علت اصلی را نشان نمی دهد، زمان بندی خواب را باید به عنوان یک عامل خطر بالقوه و مستقل از سایر عوامل خطر و ویژگی های خواب در نظر گرفت. اگر یافته های ما در تحقیقات دیگر تأیید شود زمانبندی خواب و بهداشت اولیه خواب را می توان یک هدف کم هزینه برای حفظ سلامت عمومی در جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی دانست.

 

منبع: study finds  
مترجم: سعیده سورانی

خروج از نسخه موبایل