اولین دستگاه پوشیدنی و بدون سوزن تست قند خون

به گزارش سیناپرس اصفهان، محققان ایالت پِن به رهبری لاری چِنگ، پروفسور دپارتمان علوم مهندسی و مکانیک، جزئیات یک حسگر غیرتهاجمی و کم‌هزینه‌ای را منتشر کردند که می‌تواند گلوکز در عرق را تشخیص دهد. 

به گفته چنگ، این تیم حسگری از جنس نیکل را به دلیل حساسیت قوی آن به گلوکز انتخاب و با طلا ترکیب کرد تا خطرات احتمالی واکنش آلرژیک را کاهش دهد. محققان بر این باورند که این حسگر مجهز به آلیاژ نیکل-طلا قادر به تشخیص غلظت پایین گلوکز در عرق در سطح پوست است.

حساسیت آلیاژ نیکل-طلا به تیم چنگ اجازه داد تا آنزیم‌هایی را که اغلب برای اندازه‌گیری گلوکز در دستگاه‌های تهاجمی‌تر یا در نمایشگرهای غیرتهاجمی توسط محققان دیگر استفاده می‌شوند، کنار بگذارند.

حسگرهای غیرآنزیمی به محلول قلیایی نیاز دارند که می‌تواند به پوست آسیب برساند و معمولاَ پوشیدن دستگاه را محدود می‌کند. برای مهار این مشکل، چنگ و تیمش یک محفظه میکروسیال را به آلیاژ متصل کردند. محلول پایه با مولکول‌های گلوکز تعامل و ترکیبی را تولید می‌کند که با آلیاژ واکنش می‌دهد. این واکنش باعث ایجاد یک سیگنال الکتریکی می‌شود که نشان‌دهنده غلظت گلوکز در عرق است.

محققان از یک چسب ایمن برای پوست جهت چسباندن دستگاه به بازوی فرد یک و سه ساعت بعد از غذا استفاده کردند. چند دقیقه پس از جمع‌آوری عرق، محققان دریافتند که غلظت گلوکز شناسایی شده از اولین اندازه‌گیری به اندازه‌گیری بعدی کاهش می‌یابد.

چنگ و تیم قصد دارند نمونه اولیه خود را برای کاربردهای آینده از جمله بررسی نحوه استفاده بیماران یا پزشکان از حسگر در اندازه‌گیری افزایشی گلوکز یا نظارت مستمر در تعیین اقدامات درمانی، مانند تجویز انسولین بهبود بخشند. آنها همچنین قصد دارند این پلتفرم را برای نظارت سایر نشانگرهای زیستی در عرق یا مایعات بینابینی موجود در فضای بین سلول‌های بدن، اصلاح کرده و گسترش دهند.

 

منبع: SciTechDaily
مترجم: طیبه جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا