نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مدیریت مصرف باید هوشمندانه تر شود

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که جامعه امروز ما با آن مواجه شده رابطه بین فرهنگ و مصرف گرایی است. این که چه بپوشیم، چه بخوریم و در کل چگونه زندگی کنیم را فرهنگ تعریف می کند. اندیشه مصرف گرایی در جامعه ایرانی جایگاه ویژه و خاصی ندارد بلکه این تفکر مربوط به دوران مدرنیسیم و پست مدرنیسم است.

شاه نوروزی اضافه کرد: در اندیشه پست مدرنیسم برای پاسخگویی به نیازهای انسان هیچگونه حد و مرزی وجود ندارد برخلاف اندیشه اسلامی که استفاده هر کالا و خدمات را دارای حد و مرز می داند و اسراف در تعابیر دینی ما و آیات قرآن کریم تقبیح شده است.

وی با بیان اینکه تأثیر مصرف گرایی اندیشه نوینی را در سبک زندگی ایجاد می کند که انسان بر اساس میزان مصرف اش تعریف شود، افزود: اگر مصرف گرایی را مدیریت نکنیم رابطه انسان به یک رابطه خشک و بی روح مادی تبدیل خواهد شد.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: باید مدیریت مصرف در جامعه ما هوشمندانه تر شود به گونه ای اکه اجازه ندهیم مصرف گرایی، انسان را از مولد بودن به فردی مصرف گرا تبدیل کند زیرا بروز این موضوع خسارت های بسیاری را به بار می رود.

شاه نوروزی اذعان داشت: امروزه با گسترش روزافزون فروشگاه های زنجیره ای در سطح کشور، افزایش تبلیغات محیطی و شبکه های مجازی عطش سیری ناپذیری را در انسان به وجود می آورد که دغدغه اصلی انسان ها شده است، به طوری که افراد حتی پاسخگویی به نیازهای عاطفی خود را نیز در این محیط ها جستجو می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف گرایی می توانند در خانواده ها نیز نفوذ پیدا کند و تغییر شگرفی را در نحوه زندگی ما فراهم آورد و اگر این رویه ادامه پیدا کند مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد و انسان به ربات نماهایی تبدیل خواهد شد که تنها تأمین نیازهای مادی برای او مهم است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل