نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سفیران آتش نشان، همیاران آتش نشان

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، پیام رحمان ستایش از مرکز آموزش و پژوهش سازمان آتش نشانی استان اصفهان اظهار داشت: تا قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا آموزش های مناسبی برای تربیت سفیران آتش نشانی در اصفهان انجام شد.
پیام رحمان ستایش گفت: در سال 98 سازمان اتش نشانی بر آن شد تا افرادی را تحت عنوان سفیران آتش نشانی تربیت کند، به همین دلیل به سراغ رانندگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی رفتیم و گام اول را با رانندگان شروع کردیم.
وی ادامه داد: برای رانندگان شرکت واحد در محل شرکت آموزش های تئوری و عملی انجام شد، زیرا رانندگان در سطح شهر تردد دارند و اگر در مسیر خودرویی دچار حادثه شود می توانند تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی اقدامات لازم را انجام دهند، یا حتی حریق را اطفا کنند.
رحمان ستایش اشاره داشت: بعد از اتمام این دوره ها مواردی بوده که رانندگان محترم شرکت اتوبوسرانی توانسته اند حریق را اطفا کنند و از وقوع اتفاقات بد جلوگیری شود، در این موارد سازمان آتش نشانی و اتوبوسرانی از راننده مورد نظر تقدیر و قدردانی کرده اند.
وی ادامه داد: تمامی این آموزش ها برای بیش از هزار نفر راننده شرکت اتوبوسرانی طی حدود 50 روز انجام شد، این آموزش ها برای بیش از 23 هزار نفر راننده تاکسیرانی نیز انجام شد و تمام این بزرگواران به عنوان سفیران آتش نشانی در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند.
رحمان ستایش افزود: لازم به ذکر است اگر در سطح شهر شخصی با حریق مواجه شد و برای اطفا حریق از خاموش کننده دستی استفاده کرد، نگران شارژ مجدد خاموش کننده خود نباشد زیرا سازمان آتش نشانی خاموش کننده های که برای اطفا حریق استفاده شده است را به صورت رایگان شارژ می کند.
وی ادامه داد: جهت استفاده از خاموش کننده های دستی باید حتما در جهت باد خاموش کننده را گرفت تا خاموش کننده به کمک باد به سمت حریق هدایت شود، نکته بعدی اینکه خاموش کننده را به کانون حریق به صورت جارویی بزنیم تا حریق از کانون خفه شود و بتوان آن را کنترل کرد و نکته مهم اینکه لازم است قبل از کشیدن ضامن کپسول حتما آن را تکان داد و بعد ضامن را آزاد کرد.
رحمان ستایش گفت: قبل از استفاده از خاموش کننده ها باید دقت کنیم از شروع حریق چند دقیقه گذشته است و میزان گسترش حریق را نیز چک کنیم، اگه میزان گسترش حریق زیاد نباشد و زمان زیادی از ابتدای حریق نگذشته باشد به راحتی می توان با کمک گرفتن از خاموش کننده های دستی حریق را اطفا کرد، در غیر این صورت حتما باید نیروهای آتش نشانی برای اطفا در محل حاضر شوند.
وی در رابطه با آموزش های انجام شده سازمان اشاره داشت: تا کنون آموزش های زیادی برای افراد مختلف اعم از دانش آموزان، مهدکودک ها، خوابگاه های دانشجویی، فرهنگسراها، مراکز مذهبی، محله های عمودی، کادر درمان، نیروهای انتظامی، اصناف، بازاری ها، خانواده بزرگ شهرداری اصفهان و غیره انجام شده است، این آموزش ها به صورت دوره های 3 روزه بوده و در رابطه با خطرات منزل، استفاده از خاموش کننده ها و کمک های اولیه این دوره ها برگزار شده است.
رحمان ستایش گفت: آموزش ها برای مهدکودک ها به صورت موزیکال همراه با عروسک گردانی و نمایش در ایستگاه شماره 11 آتش نشانی انجام می شد و در طول روز 200 نفر کودک آموزش می دیدند، در صورت کنترل بیماری کرونا و بازگشایی مهدکودک ها این آموزش ها از سر گرفته می شود.
وی در مورد آموزش در محله های عمودی اشاره کرد: محله های عمودی (برج ها) برای انجام عملیات اطفا حریق یکی از سخت ترین و ریسک پذیرترین حوادث هستند، به همین منظور لازم است قبل از وقوع حادثه ساکنین این ساختمان ها با موارد آموزشی آشنا شده باشند تا در صورت وقوع حادثه کمترین آسیب را ببینند.
رحمان ستایش در پایان با توجه به شرایط کرونایی این روزها اذعان کرد: در شرایط کنونی که امکان آموزش های حضوری نیست، سازمان آتش نشانی دست از آموزش برنداشته و با کمک شهرداری در سایت «شهر یاد گیرنده» آموزش های خود را به صورت کلیپ های آموزشی در اختیار شهروندان قرار می دهد.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

خروج از نسخه موبایل