اشتباهات رایج تربیتی والدین

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: یکی از اشتباهات رایج تربیتی که ممکن است والدین به طور ناخودآگاه مرتکب آن شوند، تشویق قبل از انجام عمل مناسب توسط کودک است که در دراز مدت تبدیل به باج دادن به بچه‌ها می شود .به طور مثال خرید جایزه قبل از رفتن به مهمانی تا فرزندتان آنجا خرابکاری نکند و حرفتان را گوش دهد در اکثر مواقع مؤثر نخواهد بود. 

مهدویان فر اضافه کرد: کودک شما باید متوجه شود که بعد از انجام عمل مناسب پاداش دارد و این امر باعث می شود که برای رسیدن به پاداش تلاش کند و رفتار مناسب را داشته باشد.

وی با طرح این سوال که چرا برخی کودکان دوران کودکی را بدون مشکلات رفتاری قابل توجه پشت سر می گذارند در حالی که عده ای دیگر ، برای والدین خود مشکلی دایمی به شمار می آیند، گفت: رفتارهای خوب و بد هر دو به وسیله پاداش هایی شکل می گیرند که کودک شما دریافت می کند.

این متخصص روابط بین فردی افزود: گاهی اوقات والدین "ناخواسته"  به رفتار بد کودک را پاداش می دهند. ممکن است کودک با به راه انداختن گریه و سر و صدا و مستأصل کردن والدین بتواند پس از فرا رسیدن زمان خوابش، مدت بیشتری را بیدار مانده و از رفتن به رختخواب اجتناب کند. بدین ترتیب رفتار بد در صورت پاداش گرفتن تقویت شده و رفتاری که پاداش نگیرد و یا تنبیه به دنبال داشته باشد تضعیف می شود.

وی سه قانون طلایی برای فرزند پروری پیشنهاد داد و عنوان کرد: رفتار خوب را بلافاصله و مکرر پاداش دهید، ناخواسته رفتار بد را پاداش ندهید و برای برخی از رفتارهای بد تنبیه های ملایمی در نظر بگیرید.

مهدویان فرد یادآور شد: به کودک باید صبر کردن رو آموخت اما قبل از آن باید اعتماد به نفس و پشتکارش را تقویت کرد و برای این کار تا قبل از چهارده ماهگی، تمام جهان باید به میل کودک باشد، مثلاً به محض آنکه صورتش را برگرداند غذا دادن به او را متوقف کنید.

وی خاطرنشان کرد: اگر اتاق دیگری هستید با شنیدن صدای گریه‌اش شروع به حرف زدن کنید تا بداند در راهید، این به کودک مثبت بودن امنیت و آرامش رو یاد می دهد.اما از  دو سالگی موضوع بر عکس می شود، اگر فرزندتان از شما خواسته‌ای داشت تا چند لحظه درنگ کنید. مثلاً بگویید بگذار یه لیوان آب بخورم بعد کاری که خواستی را انجام می دهم، اینجاست که کودک با صبر آشنا می شود.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا