نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هدف فرد از وسواس عملی، جلوگیری از استرس است

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: وسواس عملی  یعنی انجام  رفتارهای تکراری مانند شستن، مرتب کردن و بررسی کردن یا اعمال ذهنی تکراری مانند دعا کردن، شمردن، تکرار واژه‌ها در سکوت که فرد برای انجام دادنشان احساس فشار و اجبار می‌کند. 

این روانشناس بالینی با بیان اینکه وسواس های فکری و عملی می توانند با هم یا به تنهایی در یک فرد وجود داشته باشند، گفت: هدف فرد از انجام وسواس های عملی و رفتارهای تکراری این است که از اضطرب و استرس جلوگیری کند، آن‌ها را کاهش دهد، یا از رویداد و موقعیتی که آن ‌را ترسناک می‌داند پیشگیری کند.

وی در ادامه به نمونه هایی از وسواس عملی اشاره کرد و گفت: شستشو و تمیز کردن افراطی محیط خانه، اشیا و بدن، شمارش در الگوهای خاص، چک کردن بارها و بارهای قفل درها و یا اجاق گاز، نیاز به اطمینان خاطر در انجام کارها و برنامه ها طی یک روال دقیق و خاص، نظم خاص چیدمان مواد در خانه و آشپزخانه به نحوی که مثلا همه یک شکل دیده شوند و تکرار کلمات و عبارات یا عبادات در سکوت از جمله مواردی هستند که در صورت بروز شدید آن باید به روانشناس، مشاور و در نهایت روانپزشک مراجعه کرد.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: بزرگ ترین پیامدی که وسواس فکری عملی در پی دارد تنهایی و گوشه گیری فرد است. اشخاصی که دارای علائم وسواس فکری یا عملی هستند، علاوه بر اینکه خودشان را آزار می دهند ، طبق نتایج این رفتار را می‌توان به راحتی بر سایر افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستند و به خصوص اعضای خانواده مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: وسواس فکری عملی جزو ۲۰ دلیل عمده‌ ناتوانی‌های حاصل از بیماری در دنیا است و امکان مبتلا شدن به آن در جهان استرس زا کنونی ، برای همگان وجود دارد و احتمالاً بسیاری از ما، بدون اینکه بفهمیم دچار این اختلال شده ایم.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل