نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مصرف گرایی نوعی استعمار نوین

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: به طور کلی یک از اندیشه هایی که به دنبال تسخیر جوامع است، تفکر سرمایه داری است. در همین راستا مصرف گرایی مسأله ای است که نظام سرمایه داری و تفکر کاپیتالیستی در غرب در کنار تهاجم فرهنگی آن را در جوامع دیگر ترویج می کند.

شاه نوروزی اضافه کرد: از طریق مصرف گرایی به عنوان نوعی استعمار نوین و استیلای اقتصادی جوامع هستند، معنی این جمله این است که نظام سلطه به جای استفاده از ابزارهای نظامی، جوامع را به سمت مصرف گرایی و وابستگی اقتصادی سوق می دهد.

وی با بیان اینکه وقتی جامعه ای وابستگی اقتصادی به یک نظام و کشور پیدا کرد تمامی اختیارات تابع تصمیمات کشوری است که آن را استعمار کرده است،گفت: یکی از ابعاد تهاجم فرهنگی در ذیل تهاجم اقتصادی بر مبنای تسلط بر نظام اقتصادی جوامع است.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: اگر این اندیشه گسترش پیدا کند، بسیاری از اخلاقیات جامعه تحت تأثیر نظام سلطه قرار می گیرد بنابراین راه های نفوذ سلطه از مبادی اقتصادی یکی از اندیشه های نوین نظام سرمایه داری، لیبرالیستی و پست مدرنیستی محسوب می شود.

وی علت ترغیب جوامع به مصرف گرایی را به دلیل سست کردن اراده کشورها برای تولید و خودکفایی دانست و یادآور شد: کشوری که بر روی پای خود بایستد و در مسیر استقلال اقتصادی باشد، استقلال فرهنگی و سیاسی نیز به دست خواهدآورد.

شاه نوروزی اذعان داشت: کشورهایی که به دنبال وابسته کردن دیگر کشورها هستند، از دریچه های اقتصادی وارد می شوند چراکه از این طریق مردم این کشورها روز به روز به مصرف گرایی روی می آورند.

وی خاطرنشان کرد: با شدت گرفتن مصرف گرایی در جوامع، نظام های سیاسی آن کشور ها نیز مسیر وابستگی به کشورهای دیگر را طی می کنند که این آغاز نوعی بردگی و وابستگی به کشورها است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل