کرونا موجب مرگ هنرهای نمایشی شده است

جلال مشتاقیان زاده، بازیگر و کارگردان تئاتر خیابانی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: در سال های پیش از شیوع کرونا با برگزاری جشنواره های داخلی و خارجی به تئاتر خیابانی بیشتر بها داده می شد و حتی دفتر تخصصی تئاتر خیابانی نیز تشکیل شد اما در برخی موارد نگاه سرخورده و تحقیرآمیز به هنرمندان این عرصه وجود دارد.

مشتاقیان زاده اضافه کرد: در گذشته چند ده گروه نمایش خیابانی در اصفهان وجود داشت اما ارگان های رسمی برای برگزاری برنامه ها از تعداد اندکی از این گروه ها استفاده می کرد که همین عامل باعث دلسرد شدن دیگر هنرمندان به کار و فعالیت می شد.

وی تأخیر در پرداخت حق الزحمه هنرمندان تئاتر خیابانی را نیز یکی دیگر از مشکلات عمده این هنر دانست و گفت: زندگی بازیگران و فعالان نمایش خیابانی که تنها از این طریق امرار معاش می کردند در دوران همه گیری کرونا با مشکلات عدیده ای روبرو شد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر عنوان کرد: با اوجود این تئاتر خیابانی که یکی از ریشه دار ترین هنرها به شمار می آید و نمود های امروزی آن را در پرفرومنس هایی که در برنامه های مختلف به اجرای برنامه می پردازند شاهد هستیم اما این نوع از تئاتر خیابانی در خارج از کشور به صورت کابردی تر و تخصصی تر پیگیری می شود.

مشتاقیان زاده یادآورشد: در سال اول شیوع کرونا، تئاتر خیابانی به صورت کامل به فراموشی سپرده شد در حالی که به واسطه نوع اجرای این هنر می شد آن را در فضای باز اجرا کرد از سوی دیگر جشنواره های مرتبط با آن نیز تعطیل شد.

وی افزود: هم اکنون که در سال دوم شیوع این ویروس منحوس قرار داریم، فراخوان های جشنواره های نمایش خیابانی اعلام شده و روزنه های امیدی را برای بازگشت این هنر به عرصه اجرا ایجاد کرده است هر چند هنوز اجرای آن در سطح شهرها در هاله ای از ابهام است.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی می تواند به کمک کادر درمان نیز بیاید و سختی های کار آنها را به خوبی به نمایش بگذارد تا مردم پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا به زودی شاهد عادی شدن شرایط زندگی باشیم.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا