نحوه برخورد با نوجوان بی نظم

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: یکی از مشکلات پدر و مادرها، نوجوانان شلختگی آنها است. والدین از این که می بینند مثلاً روپوش مدرسه روی زمین افتاده یا حوله حمام همان طور خیس ، کنار درب دستشویی یا حمام رها شده یا فنجان چایی  که از شدت بی توجهی کپک زده در گوشه اتاق فرزندشان روی زمین افتاده است، به شدت عصبانی می شوند.

مهدویان فر اضافه کرد: بهتر است ابتدا به یاد دوران نوجوانی خودتان بیافتید. به احتمال زیاد به یاد خواهید آورد که در آن دوران، نظم و ترتیب اهمیت زیادی در زندگی شما نداشته است. حقیقت این است که نوجوانان نمی خواهند با شلختگی های خود شما را آزار دهند. گرچه ممکن است باور این حقیقت سخت باشد. در واقع علت اصلی این آشفتگی و شلختگی این است که ذهن و فکر آنها جای دیگری است.

وی ادامه داد: یک نوجوان احساس زیادی دارد و به همان مقدار هم از نگرانی و اضطراب زیادی برخوردار است در نتیجه مانده انرژی احساسی او آنقدر نیست که بتواند در مورد رفتار روزانه اش به قدر کافی دقت کند که مثلاً جوراب کثیفش را در ماشین لباسشویی بگذارد و یا وقتی جوراب تمیز پیدا نکرد پدر مادرش را مقصر نداند و به آنها پرخاش نکند.

این متخصص روابط بین فردی با بیان اینکه معمولاً پدر و مادرها از راه های مختلفی با این مشکل نوجوانان کنار می آیند، گفت: برای برخی از آنها مرتب کردن وسایل مربوط به نوجوانشان مسأله ای نیست و آن را دنباله همان مراقبت زمان کودکی می دانند که تاکنون با رضایت خاطر انجام داده اند. پدر و مادرهای دیگر سعی می کنند فرزندان جوانشان را به اطاعت دستورات و پذیرش مسوولیت بیشتر وادار کنند.

وی افزود: آنها به سرعت درک خواهند کرد که در آشفتگی و به هم ریختگی نمی توانند وسایلشان را پیدا کنند. آیا یک لباس کثیف می تواند خودش را به ماشین لباسشویی برساند؟ اما با کمال تأسف باید گفت این به آن معنا نیست که نوجوانان وقتی می بینند والدینشان وسایل آنها را مرتب کرده اند از آنها تشکر می کنند و عهد می بندند که شیوه خود را تغییر دهند، بلکه این احتمال بیشتر است که آنها از کوره در رفته و با شما که اتاقشان را تمیز و مرتب کرده اید تندی کنند.

مهدویان فر خاطرنشان کرد: صرف نظر از این که کدامیک از این دو دیدگاه و دو راهکار  مذکور درست و کدامیک غلط است، شکی نیست که والدین نوع اول، مشاجره و درگیری کمتری با فرزندشان دارند، اما اگر شما تصمیم داشته باشید که نظم و ترتیب را به نوجوانتان بیاموزید باید بدانید که بهترین راه آن است که به آنها اجازه دهید نتایج طبیعی این نظم و ترتیب را تجربه کنند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا