نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش درد جراحی قلب با موسیقی درمانی

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از استادی‌فایندز، جراحان می‌توانند به بیماران قلبی پس از عمل، گزینه گوش‌دادن به موسیقی را پیشنهاد دهند که برخلاف دارو، هیچگونه خطر یا عوارض جانبی شناخته‌شده‌ای ندارد.

در واقع، این مطالعه نشان می‌دهد که «موسیقی درمانی» می‌تواند اضطراب بیمار را تا هشت روز پس از جراحی کاهش دهد.

جراحی قلب برای بسیاری از بیماران ترسناک و اضطراب قبل از آن بسیار زیاد است. بیماران پس از عمل جراحی، حتی با وجود مصرف آرام ‌بخش‌ها و مسکن‌ها باز هم با درد شدیدی مواجه هستند، به طوری که ممکن است طول مدت بستری آنها در بیمارستان و نیاز به داروی‌های بیشتر نیز افزایش یابد.

در این مطالعه، محققان در تلاشند تا ببینند آیا موسیقی ممکن است به بیمارانی که تحت عمل جراحی بزرگ قلب قرار می‌گیرند کمک کند تا مدت زمان بستری در بیمارستان و نیاز به دارو و تهویه مکانیکی آنها کاهش پیدا کند.

نوع موسیقی معمولاً آرامش‌بخش و عاری از ریتم‌های قوی و ضربی و بیشتر با استفاده از هدفون است. بیماران آهنگ‌های موردنظر خود را از لیست‌های از پیش انتخاب شده توسط محقق انتخاب می‌کنند. جلسات موسیقی یا چندین بار در یک روز، و یا یک بار در روز تکرار می‌شود.

نتایج نشان می‌دهد که گوش‌دادن به موسیقی به طور قابل‌توجهی باعث کاهش اضطراب و درد پس از جراحی بزرگ قلب می‌شود و هنگامی که موسیقی فقط قبل از جراحی یا در طول دوره‌های زمانی ترکیبی ارائه می‌شد، تأثیر چندانی بر درد ندارد.

به گفته محققان: از آنجایی که مداخله موسیقی بدون خطر بوده و عوارض جانبی شناخته‌شده‌ای ندارد، ممکن است تأثیر مثبتی بر نتایج سلامتی بیماران داشته باشد، و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید موسیقی حین عمل را برای بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب قرار می‌گیرند، در نظر بگیرند.

 

منبع: StudyFinds
مترجم: طیبه جعفری

خروج از نسخه موبایل