نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انسان نیازمند خود مراقبتی است

به گزارش سیناپرس اصفهان، ملیکا باقرپور، مددکار اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: هر کدام از ما نیازمند این هستیم که برای مراقبت از خود آموزش ببینیم، اولین گام در حفظ سلامتی، خود مراقبتی است که محوریت انجام این عمل خود فرد است. خود مراقبتی عملی است که فرد از دانش مهارت و توان خود استفاده می کند تا سلامتی خود را حفظ کند و در این مسیر ممکن است از افراد متخصص نیز راهنمایی و مشورت بگیرد.

باقرپور اضافه کرد: خود مراقبتی جسمی نیازمند بینش سالم است یعنی در این حوزه فرد به فعالیت های ورزشی، رژیم غذایی مناسب، در نظر گرفتن الگوی خواب و استراحت کافی می پردازد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در خود مراقبتی روانی، فرد سلامت ذهنی یا عاطفی خود را در نظر می گیرد و به طور معمول از افکار و احساساتش آگاهی پیدا کرده و با تمرین های پیوسته از بروز بیماری های اعصاب و روان از جمله افسردگی، اضطراب و… پیشگیری می کند.
این مددکار اجتماعی ادامه داد: فرد از این طریق به اعتماد به نفس کافی، اعتقاد و صمیمیت، احساس رضایت و لذت از زندگی، شادی و نشاط و انطباق با تغییرات دست می یابد.

وی با بیان اینکه انسان موجودی اجتماعی است و به طور غریزی به حضور در اجتماع نیاز دارد، گفت: حس تعلق خاطر، عشق و محبت و یا نیاز به حفظ رابطه بین فردی از جمله نیازهای اجتماعی است که برای مراقبت از آن باید برنامه ریزی مناسب با گروه خانواده، همسالان و .. ایجاد شود.

باقر پور تصریح کرد: همانگونه که بعد جسمی ما نیاز به مراقبت دارد، بعد معنوی ما نیز باید به واسطه ارتباط با خالق بی همتا تقویت شود تا معنای زندگی و هویت خود را بشناسد. لازم به توضیح است این نوع خود مراقبتی شامل اعمال مختلفی از جمله نماز خواندن، کمک کردن به سالمندان و یا غذا دادن و رسیدگی به حیوانات نیز می شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر امید خود را از دست داده اید و هیچ اتفاقی در زندگی باعث شادی شما نمی شود و الگوی خواب و خوارک تان نیز به شدت تغییر کرده است وقت آن رسیده تا با مراجعه و مشورت با یک متخصص خود مراقبتی خود را جدی بگیرید.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل