نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گردشگری در منطقه ورزنه

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، رسول رحیمیان، دبیر کمسیون اوقات فراغت و نشاط اجتماعی اصفهان اظهار داشت: تپه های شنی و رمل ها در کویر ورزنه با وزش باد اشکال زیبای هلالی، هرمی، طولی و غیره پیدا می کنند، این موضوع باعث شده این منطقه در بین کویرهای ایران خاص و زیبایی بی حد و مرزی داشته باشد.

رحیمیان اشاره داشت: فاصله کویر ورزنه تا اصفهان، حدود 117 کیلومتر، یعنی 10 کیلومتری شهر ورزنه در جنوب غربی تالاب گاوخونی است، سکوت و آرامش کویر روح و جان انسان را جلا می دهد و تنها صدایی که شنیده می شود صدای وزش باد بوده، بهترین راه برای به آرامش رسیدن این است که پا برهنه در ماسه ها قدم بزنید و گرمی شن ها را لمس کنید.

این فعال زیست محیطی گفت: بزرگترین سایت تفریحی کویر در ایران، سایت تفریحی واحه ورزنه است، این سایت امکانات رفاهی، تفریحی زیادی برای رفاه حال مسافران دارد، به عنوان مثال می توان زیپ لاین، سافاری، شترسواری، رستوران، شربت خانه، کمپینگ، رصد خانه، پالاگلایدر، موتورهای چهارچرخ یک نفره و دو نفره را نام برد.

وی اذعان داشت: برای اقامت در کویر ورزنه، می توانید از اقامت گاه های شهر ورزنه استفاده کنید یا در منطقه سایت تفریحی واحه، چادر بزنید. برای رفتن به این منطقه بهتر است اوایل پاییز تا اوایل بهار سفر داشته باشید تا در هوای معتدل این فصول خاطره خوبی در ذهنتان ثبت شود.

این فعال گردشگری افزود: شهر ورزنه جاذبه های گردشگری متعددی دارد، یکی از این جاذبه ها گاو چاه ورزنه است. قبل از اختراع موتورهای آب کشی، مردم ورزنه با استفاده از گاو آب چاه را بیرون می کشیدند، به این صورت که گاو سیستانی را برای این کار تربیت می کردند و با خواندن شعر و آواز با صدای شخصی که گاو نسبت به آن شرطی شده بود، آب چاه را خارج می کردند، در حال حاضر این کار یکی از جاذبه های گردشگری ای منطقه شده و بازدید کنندگان زیادی دارد.

وی در رابطه با آخرین پل ساخته شده بر روی زاینده رود گفت: پل صفوی (پل ورزنه) آخرین پل بر روی زاینده رود بوده که از جنس آجر، سنگ و ساروج ساخته شده، این پل یکی از جاذبه های گردشگری منطقه به حساب می آید که ثبت ملی شده است.
معاون آموزش، مؤسسه گردشگری رویش جوانه های نقش جهان اضافه کرد: در زمان قدیم زرتشتیان ساکنین این شهر بودند، این امر باعث شده آتشکده های متعددی در ورزنه ساخته شود، مسجد ورزنه نیز بر روی بقایای یکی از این آتشکده ها ساخته شده که مربوط به معماری تیموریان است.

رحیمیان به عنوان نکته پایانی اشاره داشت: برای سفر به کویر همراه داشتن وسایلی مانند کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، کلاه آفتاب گیر، کفش ساق دار برای کاهش نیش زدگی حشرات، آب، کمی غذا، تنقلات، لباس خنک با رنگ روشن، شارژ و باتری اضافی، داروهای مورد نیاز و دوربین عکاسی نیاز است، البته باید به دو نکته دقت کرد، اول اینکه بعد از خروج از کویر هیچ چیز جز رد پا در دل کویر جا نگذاریم و دوم اینکه هنگام عکاسی مراقب باشیم ماسه وارد دوربین نشود.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

خروج از نسخه موبایل