نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تکنیک ساندویچ در گفت و گو اثر بخش است

زهرا خوانساری، دکترای تخصصی مشاوره در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: برای شروع یک گفت و گوی خوب باید ابتدا زمان و مکان مناسب را در نظر بگیرید تا یک گوینده خوب باشید، زبان بدنتان به نوعی باشد که با کلامتان هماهنگ باشد و در نهایت تن صدای مناسبی داشته باشید که برای طرف مقابل خسته کننده نباشد.

خوانساری با بیان اینکه مهارت های زیادی برای بهبود یک رابطه وجود دارد که یکی از آنها تکنیک ساندویچ است به تشریح این مهارت پرداخت و گفت: در مهارت ساندوچ اصل کلام را که بنا هست گفته شود بین دو جمله مثبت می گذاریم. این مهارت برای زمانی که به دنبال انتقاد از فرد یا موقعیتی هستیم بیشتر کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: عدم استفاده از جملات دوم شخص به طور مثال «تو همیشه همینطور هستی» با این جمله مخاطب احساس می کند می خواهیم محکومش کنیم و احساس تهدید به او دست می دهد، سریع موضع می گیرد، واکنش نشان می دهد و همان لحظه شروع به دفاع از خود می کند در نهایت به همین دلیل بحث بالا می گیرد.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: وقتی گفت و گویی کمرنگ می شود، برای آنکه آن را به سمت و سوی سازنده بودن ببریم باید برای طرف مقابل مان شنونده خوبی باشیم و خوب سخن بگوییم و خوب بشنویم تا زندگی مان شیرین تر شود.

خوانساری تصریح کرد: در ادامه گفت و گو باید مانع هرگونه فعالیتی که موجب حواس پرتی می شود، بشویم و با مخاطب خود تماس چشمی برقرار کنیم و نشان دهیم که مشتاق شنیدن صحبت های او هستیم. 

وی خاطرنشان کرد: همراهی کردن با طرف مقابل باعث اعتبار بخشی گفت و گو می شود که می توان با تأیید کردن سر آن را پر رنگ تر کرد و در ادامه گفت و گو طرف مقابل را به ارائه اطلاعات بیشتر دعوت کرد تا هر آنچه در دل دارد را بگوید. در نهایت برای اطمینان از صحت مطالب، شنیده های خود را خلاصه کنید و از طرف مقابلتان در طول گفت و گو به نوعی تأییدیه بگیرید.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل