نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف معادله‌ توصیف شکل تخم پرندگان

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از ساینس‌نیوز، سال‌هاست که دانشمندان تلاش می‌کنند تا یک معمای ریاضی را درباره تخم‌ پرندگان کشف کنند: آیا معادله‌ای وجود دارد که بتواند تخم‌ هر پرنده را کاملاً توصیف کند؟

پوسته متغیر تخم، ساختار پیچیده‌ای دارد، گزارش محققان حاکی از آن است که با استفاده از فرمول چهار بعدی، به راحتی می‌تواند شکل‌های متنوع تخم پرندگان از جمله پینگ‌پنگی،کروی شکسته، دوک‌مانند یا گلابی منحنی‌شکل را محاسبه کرد.

پیش از این، محققان معادله‌ای را کشف کرده بودند که محاسبه تخم‌های کروی‌شکل جغد شاهین قهوه‌ای، تخم‌های بیضی‌شکل شترمرغ استرالیایی و دیگر تخم‌های مشابه را در بر می‌گرفت. اما این فرمول برای تخم‌های گلابی‌شکل پرندگانی مانند شاه‌پنگوئن‌ها صدق نمی‌کرد. 

دارن گریفین، متخصص ژنتیک به همراه زیست‌شناس، مایکل رومانوف و والری ناروشین، مهندس کشاورزی سابق در دانشگاه کنت در انگلستان، این تحقیق را انجام دادند. به گفته گریفین: این یافته می‌تواند مفاهیمی ضمنی از زندگی واقعی باشد. به عنوان مثال، توانایی محاسبه شکل تخم‌مرغ می‌تواند به طراحان کمک کند تا کارتون بسته‌بندی تخم‌مرغ‌ها را با لایه‌بندی و شکل بهتر طراحی کنند، زیرا اکثر این بسته‌بندی‌ها در فروشگاه‌های مواد‌غذایی به سرعت آسیب دیده و در نتیجه تخم‌مرغ‌ها ترک‌ می‌خورند و یا می‌شکنند، به همین دلیل ما مجبوریم همواره بسته‌ها را چک کنیم.

این معادله می‌تواند در اقدامات حفاظتی از محیط‌زیست نیز مؤثر باشد. به گفته گریفین هنگام معرفی مجدد گونه‌های یک پرنده، یکی از نکات قابل‌توجه این است که احتمال شکستن تخم‌ها چقدر است؟

محققان با علم به این موضوع می‌توانند محاسبه کنند که کدام قسمت‌ از تخم پرندگان در برابر ترک‌خوردگی آسیب‌پذیرتر است. این امر به آنها کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که کجا و چگونه تخم‌ها را در زیستگاه‌های خاصی قرار دهند تا با این روش به رشد جمعیت در آن مناطق کمک کنند.

کشف معادله تخم‌مرغ در حالی اتفاق افتاد که محققان به ارزیابی غیرمخرب جنسیت جنین‌ پرندگان قبل از کشت‌دادن تخم پرداختند. ناروشین می‌گوید، آنها به دنبال تفاوت‌ فیزیکی بین ویژگی‌های تخم‌های حاوی جنین‌ نر و ماده بودند. این فرمول جهانی، گامی اولیه در حل و فصل چنین معمایی است.

اکنون آنها روی نسل جدیدی از مشکلات تخم‌ کار می‌کنند و به دنبال فرمولی جهانی برای محاسبه حجم و سطح تخم‌‌های مختلف هستند، همچنین «رازهای محاسباتی پوسته» مانند تفاوت ضخامت پوسته بر اساس گونه‌های مختلف را بررسی می‌کنند.

منبع: sciencenews
مترجم: طیبه جعفری

خروج از نسخه موبایل