تئاتر خیابانی بهانه ای برای آشتی

جلال مشتاقیان زاده، بازیگر و کارگردان تئاتر خیابانی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: تئاتر خیابانی یا میدانی شروع و منزلگاه تئاتر در سطح جهان بوده است، هزاران سال پیش که شهرها وجود نداشت و مردم به صورت قومی و قبیله ای زندگی می کردند، برای به نمایش گذاشتن یک سری آیین های خود در میدان گاه هایی جمع می شدند.

مشتاقیان زاده با اعلام اینکه نمایش در قدیم حتی باعث آشتی میان دو قبلیه نیز می شده است، تأکید کرد: استفاده از ابزارها و علامت های خاص در این نوع تئاتر، از نشانه های بارز نمایش در آن زمان بود. در این نمایش ها و آیین ها، نحوه شکار کردن حیوانات را نشان می دادند، کارناوال های شادی و پایکوبی راه می انداختند و به واسطه این شادمانی کدورت های پیشین را به فراموشی می سپردند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر عنوان کرد: با پیدایش شهرها، سالن های نمایش نیز برای اجرای تئاترها به تئاتر خیابانی اضافه شد که البته این نوع نمایش مختص طبقه ثروتمند جامعه می شد اگرچه همچنان نمایش های مردمی و پرطرفدار همان نمایش های خیابانی بود.

وی یادآور شد: دوره گردهایی با درشکه، شهر به شهر می رفتند و نمایش اجرا می کردند و مردم به گرد آن ها جمع می شدند، در حال حاضر نیز در اروپا چنین نمایش هایی مرسوم است به طوری که خیابان های مخصوص برای آنها در هر شهری مشخص شده و می توانند با استقرار در آن به ایفای نقش بپردازند.

مشتاقیان زاده با بیان اینکه جشنواره های بزرگی در حوزه نمایش خیابانی در شهرهای دنیا وجود دارد که در هر بار برگزاری توانمندی ها و استعداد های جدیدی را به عرصه هنر تئاتر معرفی می کند، گفت: در کشور ما نیز پس از انقلاب اسلامی به تئاتر خیابانی بیشتر بها داده شده است چرا که مدیران بالادستی متوجه ظرفیت بسیار عظیم این هنر برای انتقال مفاهیم فرهنگی و هنری شدند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا