نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وسواس فکری، فرد را اسیر تفکرات منفی می کند

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: به محض شنیدن اسم وسواس اولین تصویری که به ذهن خیلی از ما می آید تصویر فردی است که مدام در حال نظافت و شست و شو است و تمیزی دغدغه همیشگی او است. در خیلی از برنامه های تلویزیونی افراد وسواس را با همین ویژگی ها به تصویر می کشند، البته که این تصویر دور از واقعیت نیست اما تمام واقعیت بیماری وسواس هم نیست 
هوشیار عنوان کرد: وسواس فکری، وجود یک یا چند فکر، تصویر یا میل شدیدی که در ذهن فرد تکرار می شوند و فرد قادر نیست جلوی تکرار شدن آن ها را بگیرد. وجود این افکار و تصاویر در فرد باعث ایجاد اضطراب یا استرس شدید می شود.
وی افزود: به طور مثال  فکر کردن مداوم به یک فرد خاص، تکرار شدن تصاویر مربوط به یک موضوع در ذهن مثل صحنه های عزاداری یا میل و وسوسه شدید و زیاد برای انجام یک کار خاص مثل خوردن غذا، انجام خود ارضایی یا مصرف الکل و مواد مخدر از جمله نشانه های وسواس فکری هستند.
این مشاور و روانشناس بالینی با بیان اینکه وسواس های فکری از جمله اختلال های آزاردهنده برای خانواده و اطرفیان فرد است، گفت: فکر کردن به گذشته، حال یا آینده، فکر کردن مداوم به بیماری یا سلامتی، فکر کردن مداوم در مورد درست یا غلط انجام دادن کارها، از جمله افکاری است که باعث یک زندگی عذاب آور برای فرد و خانواده اش می شود که لزوم مراجعه به روانشناس یا مشاور را ضروری می کند.
هوشیار یادآور شد: در صورت عدم مراجعه به موقع و یا تشخیص نادرست توسط برخی از روانشناس نماها، فجایع مهلکی در انتظار فرد خواهد بود و ممکن است به خودش یا اطرافیان صدمات جبران ناپذیری را وارد کند.
وی خاطرنشان کرد: افکار در مورد قرار دادن اشیا بطور منظم و متقارن و یا با یک روش خاص، فکر ترس از آلوده شدن با لمس اشیاء یا دست دادن با اشخاص، شک و تردید، قفل کردن در و پنجره یا خاموش کردن اجاق گاز، وسواس فکری ناسزا گفتن و یا رفتار نامناسب وجود، افکار ناخواسته از جمله تجاوز و یا سوژه های جنسی یا مذهبی، تصوراتی از صدمه زدن به خود و یا فرد دیگر از نمونه های وسواس فکری است.

گزارش: امیر امین الرعایا
 

خروج از نسخه موبایل