نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا امکان ساخت ابر انسان وجود دارد؟

به گزارش سیناپرس،سؤالی که ذهن بسیاری از پژوهشگران و افراد عادی را به خود مشغول کرده است، این است که آیا در دنیای واقعی می‌توان یک ابر انسان را از نظر ژنتیکی ویرایش کرد؟

این موضوع تنها در حیطه داستان های تخیلی نبوده و در نوامبر ۲۰۱۸ ، جهان از انتشار خبری مبنی بر اینکه اولین نوزاد انسان با ویرایش ژنتیکی در چین متولد شده است، در بهت فرو رفت.

به گفته هی جیانکوی، دانشمند ارشد این پروژه، ساختار ژنتیکی این دختران دوقلو به گونه ‌ای بهینه‌ سازی شده بود که به آنها مقاومتی ذاتی در برابر ویروس  اچ‌ آی‌ وی داده شود  زیرا پدرشان به ایدز مبتلا بود.

این کار با استفاده از تکنیک ویرایش ژنتیکی به نام CRISPR-Cas9 انجام شده بود. این تکنیک در اصل یک نسخه ژنتیکی از جستجو و جایگزینی در سیستم دی ان ای شما است که می‌تواند یک ژنوم را برای انجام یک هدف در نظر گرفته، کد ژنتیکی آن را اسکن و سپس آن را با یک توالی سفارشی جدید جایگزین کند.

هی جیانکوی پس از اعلام موفقیت علمی خود در این رابطه به دلیل نقض قوانین چین که اعمال ویرایش ژن روی جنین انسان را ممنوع می کند، به سه سال زندان محکوم شد.به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، تنها تعداد کمی از کشورها اجازه ایجاد تغییر ژنتیکی در انسان را می‌دهند و در هیچ کجای جهان نیز کاشت چنین جنین‌هایی در رحم قانونی نیست اما با رشد تکنولوژی، این ممکن است تغییر کند.

پروفسور جنیفر دودنا، از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی که جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۲۰  را برای پژوهش و دستاوردهایش در علم ژنتیک به دست آورد، می گوید: احتمالا طی ۳۰ سال آینده و با توجه به توسعه دانش ژنتیک و تکنیک های مرتبط با CRISPR، ، احتمالاً امکان ایجاد هر نوع تغییر در هر نوع ژنوم وجود دارد. به گزارش سیناپرس،می‌توانید تصور کنید که در آینده، ما تابع دی ان ای و ژن هایی نیستیم که از والدین خود به ارث می‌بریم، در واقع ما به کمک علم می‌توانیم ژن‌  های خود را به روشی هدفمند تغییر دهیم.

طبیعتاً، چنین تغییراتی به جای دادن قدرت های ابرقهرمانی به انسان ها، محدود به درمان و پیشگیری از بیماری و افزایش قابلیت های انسانی مانند قدرت و هوش می شود. با این حال، در مورد بحث ویرایش دی ان ای هنوز موضوعات اخلاقی، موانع علمی و بحث های جانبی متعددی وجود دارد.

به گزارش سیناپرس،در این میان مهم ترین مشکل ویرایش ژن این است که ژن‌ها برای بسیاری از ویژگی‌ های پیچیده‌ ای که ممکن است افراد بخواهند به‌ طور انتخابی برای آنها پرورش یابند، مانند قدرت، زیبایی و هوش، به روش ساده ‌ای کار نکرده و عمدتا با محیط خود در تعامل هستند.به باور بسیاری از محققان این حوزه بسیار خطرناک بوده و امکان سواستفاده در آن بسیار محتمل است. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

خروج از نسخه موبایل