تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، الهام غفارزاده، کاردرمانگر ضمن تبریک روز کاردرمانی به تمامی فعالان این عرصه اظهار داشت: کاردرمانی در بین افراد جامعه هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است و بسیاری از افراد، شناخت کافی از کاردرمانی ندارند.

غفارزاده با اشاره به تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی تصریح کرد: هر دو این رشته های  از زیر مجموعه توانبخشی بوده و هدفشان به استقلال رساندن بیمار جهت انجام فعالیت های روزمره فرد است، اما در فیزیوتراپی از دستگاه استفاده شده (الکتروتراپی) و در کنار آن حرکت درمانی هم انجام می شود (منوآل تراپی)، در صورتی که در کاردرمانی فقط حرکت درمانی صورت می گیرد.

این کارشناس کاردرمانی افزود: تفاوت دیگر کاردرمانی با فیزیوتراپی در رابطه با حیطه فعالیت این دو است، به این صورت که کاردرمانی در حیطه اختلالات حرکتی (اعم از بیماری های نورولوژی، ارتوپدی) و اختلالات روانپزشکی فعالیت دارد که با کمک گرفتن از تمرینات، فعالیت های هدفمند و تکنیک های تخصصی مربوط به کاردرمانی انجام می شود، اما فیزیوتراپی فقط در حیطه جسمی فعالیت می کند.

وی ادامه داد: کاردرمانی در حیطه جسمی، روانپزشکی به کودکان و بزرگسالان کمک می کند تا بتوانند روند بهبودی خود را طی کنند، تمام این روند با کمک گرفتن از تمرینات و تکنیک های حرکتی انجام می شود.

غفارزاده گفت: برای کودکان و بزرگسالان هر ناتوانی حرکتی، ذهنی نیاز به توانبخشی دارد و از طریق کاردرمانی قابل پیگیری است، در بعضی از بیماری ها درمان صد در صد صورت می گیرد و در بیماری های دیگر بیماری را کنترل می کند، مانند فلج مغزی، بیماری های حرکتی مادرزادی، پارکینسون، ام اس و غیره است.

وی افزود: در حیطه روانپزشکی برای بزرگسالان، کاردرمانی در مراکز درمانی و بیمارستان ها در بخش های مخصوص به خود انجام می شود اما برای کودکان در مراکز خصوصی نیز قابل اجرا است.

غفارزاده در پایان اذعان داشت: بیماری های روانی مانند اختلال های شخصیت، دو قطبی، اضطراب و غیره در بزرگسالان و اوتیسم، اختلال یادگیری، کم توان ذهنی، بیش فعالی و غیره در کودکان با استفاده از کاردرمانی قابل درمان و کنترل است.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا